For mange mennesker har Tesla i årevis været synonym med elbiler og med den grønne omstilling.
Det har man været blandt andet på grund af den karismatiske og visionære ceo Elon Musk, som har insisteret på, at Tesla skulle være verdensførende.
Men nu er den verdenskendte erhvervsleder gået hen og blevet et 'rigtig stort' problem for Tesla.
Det mener i hvert fald en dansk analytiker, og flere forhandlere oplever, at potentielle kunder fortæller, at de ikke ønsker at købe en Tesla på grund af Elon Musk.
»Forhandlerne siger, at de får kunder ind, som egentlig har tænkt på at købe en Tesla, altovervejende Model Y, men de kan ikke se sig selv i det brand, som Elon Musk og indirekte Donald Trump er forbundet med,« siger Jan Lang, som er head of market insight hos Bilbasen.
B.T. har talt med en chef hos en dansk brugtvognsforhandler, som fortæller, at omfanget endnu er begrænset.
Men meldingen lyder samtidig, at det er 'første gang i nyere tid', at man nu hører kunder sige åbent, at de fravælger et bilmærke netop på grund af en erhvervsleders politiske holdninger.
Elon Musk har i år erklæret, at han støtter Donald Trump ved det amerikanske præsidentvalg i november.
Samtidig har han modtaget kritik for sin linje i forhold til moderation af indhold på X, hvor han også selv for nylig har blandet sig i en større debat omkring voldelige optøjer i England.
Teslas vision har længe været 'at fremskynde verdens omstilling til bæredygtig energi', og i en årrække er salget af det amerikanske selskabs elbiler nærmest eksploderet.
Herhjemme er bilerne med det ikoniske T-logo inden for få år blevet absolutte dansker darlings, og i 2023 solgte intet bilmærke flere nye biler end Tesla i Danmark.
På verdensplan har Tesla bare udvidet og udvidet, så man inden for de seneste fem år har mangedoblet produktion og salg for at imødekomme den stigende efterspørgsel.
Men på det seneste er salget af elbiler fra Tesla stagneret. I Danmark er der solgt 9.213 nye Teslaer til og med juli, og det er 18 procent færre end sidste år, hvor man på dette tidspunkt havde solgt 11.236 nye biler.
Samtidig er det samlede marked for nye elbiler gået frem med 34 procent til 44.866. Og dertil kommer et boomende marked for import af brugte elbiler, som er eksploderet i de seneste måneder. Også her er Tesla imidlertid gået markant tilbage.
Teslas tilbagegang kommer på trods af, at selskabet igennem de seneste 20 måneder har sat priserne markant ned ad flere omgange.
Salget toppede, da man i fjerde kvartal af 2023 solgte 484.507 elbiler på verdensplan, og det er man ikke kommet i nærheden af i 2024.
»Ikke nok med, at de sælger færre biler, de sælger dem også billigere end nogensinde. Man må sige, at hypen fra sidste år er væk,« konstaterer Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM, over for B.T.
»De sælger stadig rigtig mange biler, men de vækster ikke i et marked, som vækster herhjemme,« tilføjer han.
Jan Lang, hvornår bliver det her et rigtigt stort problem?
»Det er det nu,« siger Jan Lang.
Hvor stor en del af stagnationen eller tilbagegangen kan man tilskrive Elon Musks person?
»Det er en kombination af mange forskellige ting. Man kan ikke alene tilskrive det til Elon Musk og Donald Trump,« siger Jan Lang.
»Det er klart, at Tesla er presset på bilmarkedet både i forhold til nye og brugte biler, hvor der er øget konkurrence.«
»Men jeg er fuldstændig overbevist om, at det har en effekt. Om det er 10 eller 20 procent, det ved jeg ikke. Men det har en effekt,« understreger han.
På den anden side kan man vel også godt slå fast, at Elon Musk har båret Tesla fremad og været et kæmpestort aktiv for selskabet?
»Der er noget Dr. Jekyll og Mr. Hyde over det. Han har været hypet som værende genial, og han er blevet hyldet for sine tanker om elbilens udbredelse og for sine visioner. Men der er også det gale element, som bidrager til en negativ branding af Tesla i øjeblikket,« understreger Jan Lang.
At forbrugere har ændret holdning til Tesla, er imidlertid ikke kun et billede, der nu synes at blive tegnet i Danmark.
I Australien viser yougov-data fra 2021 og frem til i dag, hvordan forbrugernes syn på Tesla som brand er blevet mere og mere negativt. Vel at mærke mens bilmærkerne generelt er forblevet på samme niveau.
I Tyskland har flere store selskaber fravalgt Tesla, og i mindst ét af tilfældene – apotekerkæden Rossmann, som har 62.000 ansatte – har man åbent meldt ud, at det skyldes, at man ikke mener, at Elon Musks støtte til Donald Trump harmonerer med de værdier, som Tesla repræsenterer.
»Elon Musk lægger ikke skjul på sin støtte til Donald Trump. Trump har gentagne gange kaldt klimaforandringer et svindelnummer – det synspunkt er i skærende kontrast til Teslas mission om at bidrage til miljøbeskyttelse via produktionen af elektriske biler,« siger Raoul Rossmann, som er søn af kædens stifter, til Reuters.
I USA viser løbende målinger desuden, at amerikanske vælgeres syn på både Elon Musk og Tesla har ændret sig markant på det seneste. På begge politiske fløje.
I USA, som er et af de største markeder for Tesla, gik salget ned med 6,3 procent i andet kvartal af 2024, hvor andre mærker satte nye salgsrekorder for elbiler, skriver ABC News.
Man tilføjer, at Teslas salg i Californien, som traditionelt er en demokratisk højborg, er faldet med 24 procent, og for første gang nogensinde har Tesla en markedsandel på under 50 procent for elbiler på det amerikanske marked.
Boligejernes friværdi er steget markant i år – og det giver store muligheder for at spare penge, lyder det i det seneste afsnit af podcasten Spar Kassen.
Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.
