Flere danskere end nogensinde gør det lige nu.

Nye tal afslører, at private danskere i hobetal køber brugt elbil fra udlandet, og det skyldes i de fleste tilfælde prisen, slår ekspert fast. Men der er også flere faldgruber, som man gør klogt i at forsøge at undgå.

I juli måned blev der således indregistreret 5.139 elbiler, som var kommet til Danmark fra udlandet – primært Tyskland – og til sammenligning blev der i samme periode solgt 5.934 nye. Det viser tal fra bilstatistik.dk.

Og dermed når udviklingen i antallet af brugtimporterede elbiler et nyt højt niveau. Det er et marked, som har været i eksplosiv vækst i de seneste år.

I 2020 blev der i perioden januar-juli hentet i alt 13.714 brugte biler – af alle drivlinjer – til Danmark fra udlandet. Heraf var 7.901 elbiler, altså cirka 58 procent.

Ser man på tallene for januar-juli i år, er de markant anderledes. Her er der brugtimporteret 34.337 biler, hvoraf 29.068 er elbiler. Det svarer til 84,7 procent.

Og på fire år lyder stigningen i antal altså på 268 procent.

»Den primære driver for de fleste er prisen. Vi har sådan set altid haft brugtimport, men danskerne har virkelig fået øjnene op for, at de kan få relativt billige elbiler fra Tyskland og andre lande,« siger Ilyas Dogru, som er forbrugerøkonom hos FDM, til B.T.

»Der er dels tale om relativt nye biler, og hvis man er klar til at indgå det kompromis, så kan man lave en relativt stor besparelse i forhold til at købe en ny elbil,« tilføjer han.

Han peger derudover på, at efterspørgslen efter elbiler i Danmark er markant, og at udbuddet af brugte elbiler, der allerede er på danske plader, stadig er relativt småt.

»Det er også vigtigt lige at sige, at det altså ikke typisk foregår sådan, at private danskere selv rejser til Tyskland i tusindvis og køber dem dernede,« siger Ilyas Dogru.

»Det er typisk danske forhandlere, som agerer mellemled, og som man altså køber fra på helt samme måde som ellers,« tilføjer han.

Det er imidlertid vigtigt, at man gør sig klart, at der er faldgruber, som kan undgås i forbindelse med et køb af en importeret bil, peger Ilyas Dogru på.

»Der er tre ting, som vi i FDM gør opmærksom på. For det første skal man være klar over, hvilket udstyr der er i den bil, man er interesseret i,« siger han.

»Vi har set eksempler på, at folk har hentet en bil fra Spanien uden sædevarme, fordi den var konfigureret efter spanske forhold,« tilføjer Ilyas Dogru.

Dertil kommer, at man bør være opmærksom på, at bilen har en ordentlig ladehastighed, og det er vigtigt, at man ved på forhånd, at man går på kompromis.

»Den tredje ting er, at man skal være opmærksom på, hvilken garanti, der medfølger. Det handler ofte om, at bilen skal være serviceret efter forskrifterne, og det er virkelig vigtigt at være opmærksom på,« understreger Ilyas Dogru.

Nyeste tal fra brugtvognsplatformen Bilbasen viser, at prisen på brugte elbiler for første gang siden august 2022 ikke er faldende. Det skyldes danskernes store interesse.

»Årsagen er en stor efterspørgsel efter brugte, eldrevne biler. Der blev handlet godt 8.000 brugte elbiler i juli, hvilket er en stigning på 96% i forhold til juli 2023,« konstaterer markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen.

Jan Lang understreger i samme ombæring, at der altså ikke er udsigt til, at priserne på brugte elbiler kommer til at stige.

Hør Thomas Castberg i den seneste udgave af Spar Kassen, hvor han kommer med et konkret sparetip til madlavningen, som han kalder 'en meget stor hammer'.

Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.