Januar var en god måned for bilproducenterne i Europa, hvor man oplevede en stor stigning i salget.

I Danmark gik det lige modsat i årets første måned.

Salget i Europa lød i januar på 1,02 millioner nye biler, og det er en stigning på 12,1 procent i forhold til januar 2023, oplyser ACEA, som er sammenslutningen af europæiske bilproducenter.

Fremgangen er drevet af store markeder som Tyskland og Italien, hvor salget er steget med henholdsvis 19,1 procent og 10,6 procent.

Samtidig er det værd at bemærke, at andelen af elbiler i januar var 10,9 procent, og det er en lille stigning i forhold til 20232, hvor andelen var 9,5 procent.

I Danmark var andelen af elbiler godt nok markant højere i januar, nemlig 35,6 procent af det samlede salg.

Til gengæld oplevede danske bilforhandlere i modsætning til kollegerne på tværs af Europa en gedigen nedtur, hvis man sammenligner med salget i samme måned sidste år.

I Danmark oplevede man således et fald på 15 procent i salget af nye personbiler, skrev B.T. om 1. februar.

Og andelen af elbiler var faldet fra omkring 50 procent i december til 35,6 procent i januar.

Ifølge De Danske Bilimportører skyldes det problem blandt andet en stigning i bundfradraget i registreringsafgiften for elbiler til mere end 450.000 kroner, som var en del af finanslovsaftalen, som først trådte i kraft i februar måned.

Generelt steg antallet af solgte elbiler i Europa med 28,9 procent til 92.741.

Det skyldes især markant vækst i fire lande. I Belgien var der tale om en stigning på 75,5 procent i forhold til januar 2023, men også Holland (+72,2 procent), Frankrig (+36,8 procent) og Tyskland (+23,9 procent) oplevede store stigninger i salget af elbiler.

For benzinbiler gjorde det sig gældende, at salget i Europa steg med fire procent, mens salget af dieselbiler faldt med 4,9 procent.