Maira Rodrigues frygter, at hendes milliondyre Jaguar en dag bryder i brand.

Men der er ingen hjælp at hente. 

For selvom Jaguar tidligere ved flere lejligheder har erkendt, at der er problemer med overophedning af batteriet – og dermed forhøjet risiko for brand – på specifikke udgaver af I-Pace-modellen, er bilerne ikke tilbagekaldt.

Ikke i Danmark i hvert fald. 

Amerikanske kunder, der har købt samme bil, har ellers modtaget en tilbagekaldelse med et tilbud om tilbagekøb, fordi producenten erkender, at problemet ikke er løst med de tidligere udsendte softwareopdateringer.

Maira Rodrigues har tidligere i B.T. undret sig over, at tilbagekaldelsen kun gælder i USA, selv om hendes bil har et serienummer, som er omfattet.

Hun undrer sig, fordi Jaguar i tilbagekaldelsen over for amerikanske kunder bemærker, at der er tale om en produktionsfejl, en kritisk elektrisk forbindelse i battericellen, som muligvis ikke er placeret korrekt under produktionen.

Men Maira Rodrigues og andre Jaguar-ejere må forstå, at de europæiske udgaver af I-Pace slet ikke har det problem. I hvert fald ikke ifølge den danske Jaguar-importør British Car Import.

Det viser en aktindsigt, som B.T. har fået hos Sikkerhedsstyrelsen:

»De europæiske biler er ikke omfattet af H514 (tilbagekaldelsen i USA, red.), da JLR (producenten, red.) har erfaret, at de tidligere udførte kampagner har løst opgaven på de europæisk producerede biler,« skriver British Car Import 13. december 2024 i en mail til Sikkerhedsstyrelsen, som accepterer forklaringen og siden meddeler bilimportøren, at man lukker sagen.

Svaret fra British Car Import får imidlertid Maira Rodrigues til at gløde rødt af raseri.

»Det svar er så absurd som noget kan være,« tordner Maira Rodrigues over for B.T.

»Man behøver ikke at være et geni for at regne ud, at hvis en softwareopdatering kunne løse problemet, så ville man nok bare have kopieret softwaren, som umiddelbart kun virker i EU, til de amerikanske biler og løst problemet der i stedet for at bruge milliarder af dollar på at tilbagekøbe bilerne,« siger hun.

»Hvordan kan man løse en produktionsfejl med en opdatering af software? Og hvordan kan de sige, at den opdatering kun virker på nogle af bilerne?,« spørger Maira Rodrigues.

Den forklaring mener hun fortsat ikke at have fået fra Jaguar.

Hos FDM pointerer områdechef Lone Otto, at det ikke er unormalt, at der er forskel på opsætninger af ellers ens biler fra marked til marked, og at bilproducenter derfor kan lancere tilbagekaldelser og opdateringer på ét marked og ikke andre.

»Det kan skyldes mange ting,« forklarer Lone Otto over for B.T.

»Men jeg vil da alligevel meget gerne kende forskellen mellem de nordamerikanske udgaver af Jaguar I-Pace og de danske,« siger hun.

Hun mener, at forbrugere som Maira Rodrigues fortjener at få en ordentlig forklaring fra Jaguar Land Rover:

»Man kan godt blive trist over, hvis der er bekymrede danske bilejere, der føler, at de ikke kan få en forklaring, når de specifikt spørger om den,« siger Lone Otto.

Det tætteste, Maira Rodrigues er kommet på en forklaring, siger hun, er en mail fra Jaguar Land Rover i Storbritannien dateret 17 .januar.

»Hvis din bil har fået udført H441-handlingen, og der ikke er nogen advarselslamper, der lyser, kan du trygt parkere din bil, hvor du vil,« skriver Jaguar til Maira Rodrigues i mailen, som B.T. har set.

»Men hvis der er en advarselslampe, anbefaler vi, at du følger de beskrevne sikkerhedsforanstaltninger, indtil bilen er blevet inspiceret og repareret,« lyder beskeden.

Hverken FDM eller Maira Rodrigues kommer imidlertid formentlig til at få den forklaring, som de efterspørger.

Jaguar Land Rover har nemlig efter 15 dage skriftligt meddelt B.T., at man ikke har yderligere kommentarer.

Maira Rodrigues har 21. januar sendt Jaguar Land Rover et skriftligt krav om at få udskiftet batteriet i sin bilen under garantien. B.T. har set henvendelsen.

Jaguar afviser imidlertid kravet med henvisning til, at hendes bil ikke er omfattet af den amerikanske tilbagekaldelse.