Så er vi eddermame i gang med årets Roskilde Festival!
Den amerikanske sanger og rapper Doja Cat uddelte sent onsdag aften syngende lussinger fra Orange scene, så det rundt i krogene nærmest udløste primale, hysteriske skrig. Der er dog et stort men!
Det var et hovednavn for de indviede.
Modsat den danske rapper Lamin, der åbnede Orange scene tidligere på dagen, var Doja Cats forestilling langt fra nogen folkefest.

Jo, der blev rappet igennem til en imponerende stor guldmedalje rundt omkring i geledderne, men derudover formåede hun ikke for alvor at samle masserne i fælles eufori.
Og det kunne man et eller andet sted have sagt sig selv på forhånd.
For selvom Doja Cat er en superstjerne i nogle ører, er hun lige så ukendt i andres, og her hjælper det ikke, at hun sjovt nok vælger at udelade nogle af sine største ørehængere så som 'Woman' og SZA-samarbejdet 'Kiss Me More.
Til gengæld kom hun med en vanvittig energi og ikke mindst attitude.

Særligt den første del af koncerten føltes som at få voksenskæld ud.
Hendes mimik og aggressive rapflow var en hæsblæsende – men ikke mindst dybt fascinerende – omgang.
Visuelt ankom hun også både sjovt iført verdens største paryk, ligesom at hun imponerende vred sig akrobatisk rundt på scenen.
Det skød op med flammer fra scenen, og undervejs havde hun også en sjovt lille interaktion med publikum, da hun bad en af de forreste fans om at hjælpe hende med at udtale 'Roskilde'.

Flere gange kørte koncerten imidlertid også lidt i tomgang.
Den vilde start blev afløst af et lidt halvdødt midterstykke med udgangspunkt i nummeret 'Gun', hvor tempoet blev mere almen dødeligt.
Værre gik det i den sidste tredjedel, hvor stemningen skiftede konstant!
Pop-perlen 'Say So' fik blandt andet det hele tilbage på kogepunktet, mens de mere tilbagelænede 'Attention' og '97' udfordrede ens tålmodighed.
Jeg forstod ikke helt de hysteriske skrig blandt publikum, der virkede til, at de havde det fedt blot over at være til en Doja Cat-koncert – uanset hvad der foregik – men jeg er heller ikke vokset op med TikTok, så hvad ved jeg …
Hun sendte en sidste lussing med en bulderbragene version af 'Wet Vagina', men der var de første allerede begyndt at udvandre.
Doja Cat leverede – og passede helt fint til Roskildes målgruppe – men for de uindviede vil det også hurtigt være glemt igen.
