Kevin Magnussens fremtid er ikke langt fra at falde på plads.

Faktisk måske kun få uger. Det fortæller Renaults teamchef, Fred Vasseur, i et interview med F1.com.

»Det er for tidligt at komme med nogen form for afgørelse lige her og nu. Det gør vi sandsynligvis i begyndelsen af september,« siger Fred Vasseur.

Hverken Kevin Magnussen eller Renaults anden kører, Jolyon Palmer, har kontrakt for mere end 2016-sæsonen.

På den baggrund har der på det seneste været stribevis af rygter. Om kontakt til både Sergio Perez (Force India) og Valtteri Bottas (Williams) og forfremmelse af reserven Esteban Ocon, der får masser af køretid i resten af sæsonen hos Manor.

I interviewet understreger Fred Vasseur – som han i øvrigt tidligere har gjort her – at Renault har brug for en kører, der kan agere som leder. En, der kan være frontfigur for hele Renault-maskineriet, alle de knap 1.000 personer ansatte i de to hovedkvarterer, Viry og Enstone.

»Det kræver en form for følelsesmæssigt lederskab, og det er en kørers job. Vi har brug for en supermotiveret kører, der også kan ’super-motivere’ alle andre,« siger Fred Vasseur.

Formel 1 holder i øjeblikket sommerferie, og næste løb køres 28. august i Belgien.

Artiklen fortsætter under billederne...

Esteban Ocon, Jolyon Palmer og Kevin Magnussen.
Esteban Ocon, Jolyon Palmer og Kevin Magnussen.
Vis mere

Fred Vassuer bakker faktisk sine to køreres indsats i den hidtidige 2016-sæson op. Selv om det kun er blevet til point den ene gang, hvor Kevin Magnussen blev nummer syv i det russiske grandprix.

»De forbedrer sig,« understreger Fred Vasseur:

»Og det er skrevet med store bogstaver.«

Renault-chefen understreger, at både Kevin Magnussen stadig er forholdsvist uprøvede som Formel 1-kørere.

»Husk på, at ’Jo’ er rookie, og Kevin har kun tidligere kørt én sæson (i 2014 hos McLaren, red.) - og det er to år siden. Begge har haft en optimistisk tilgang og har været gode støtter for teamet,« siger Fred Vasseur.

Og erkender også, at Renault-kørerne også har haft svære arbejdsbetingelser med eksempelvis manglende topfart til for alvor at kunne udfordre Formel 1s førende hold.

»Det har ikke været let for dem, for de har tidligere været vant til at vinde, og det har de været afskået fra,« siger Fred Vasseur.