Tv-vært Cecilie Frøkjær bad folk 'holde deres kæft' på de sociale medier i DRs 'Vi ses hos Clement' søndag. I onsdagens BT debat diskuterer Folketingsmedlem for de Konservative Naser Khader og professor i Filosofi Vincent Hendricks om, hvorvidt tonen på Facebook stadig er for hård i Danmark i 2017, og hvad problemet er.

Det mener Naser Khader ikke, der modsat mener, at de sociale medier giver muligheden for nogle stærke diskussioner, hvor folk tør gå til stålet.

»Først og fremmest vil jeg sige, at det aldrig er i orden at svine folk til, heller ikke på de sociale medier. Men jeg synes, at folk er gode til at gå hårdt til hinanden fagligt og bruge de sociale medier i det henseende. Der får man gode debatter, hvor tingene ikke bliver pakket ind. Og så er der mere plads til det, ift. debatter i en avis med mangel på spalteplads. Det er en del af den danske kultur at gå til hinanden,« siger han og fortsætter:

»Det er stadig for nemt at tilsvine personer bag skærmen. Men man skal være på de sociale medier for at kunne følge med i de mange daglige debatter, der florerer. Igen modsat aviserne, der har begrænset plads. På nettet er der en stor debatvilje, og det er nemmere at navigere rundt på nettets debatter,« siger Naser Khader.

»Folk, der normalt ikke får spalteplads, får mulighed for at gå ind i debatten og diskutere direkte med mig og de andre politikere. Den havde man ikke tidligere. Beslutningstagere kommer tættere på borgerne, og det er da kun positivt. Der vil altid være trolde, men generelt set er der en professionel tone,« siger han.

Vincent Hendricks mener derimod, at den hårde tone på f.eks. Facebook er med til at skræmme folk væk fra at debattere, og dermed er det ødelæggende for demokratiet.

»For det første er det svært at aflæse hinanden på de sociale medier. Når vi diskuterer, er vi vant til at se på hinanden for at kunne aflæse kropssprog og reaktioner. Det kan du ikke online. Derudover handler det online om at blive hørt. Så der bliver råbt højere og højere, indtil man måske får sagt noget, man ikke helt mener. Derudover viser undersøgelser, at sociale medier er polariserende. Dvs. at de uenige samles og det gør de enige også. Og så forstærker man hinanden,« siger han og fortsætter:

»Sociale medier er helt nyt som et kommunikationsværktøj, ift. at vi i tusindvis af år har øvet os i at kommunikere ansigt til ansigt.  Mange føler, at ens mening ikke koster så meget  at give på nettet ift. i virkeligheden, fordi man ikke bliver holdt op på det. Men du får stadig genereret information, som folk konsumerer. Problemet ligger i, at en ny undersøgelse viste, at unge får al deres information på nettet. Men vil ikke deltage i debatten, fordi tonen er for hård. Og der har du et demokratisk problem, hvis alle ikke føler sig inkluderet i debatten. Foraer kan fungere, men de skal styres. Og hvem gør det på Facebook?,« siger Vincent Hendricks.