Dansk dameblad får tæsk for voldtægts-forside: 'Sygt signal at sende'

'Voldtaget: Hvornår er det din egen skyld', skriver damemagasinet Alt for Damerne på forsiden af den nyeste udgave. Og det har fået læserne til at reagere kraftigt på bladets Facebookside.

- Hermed en kraftig opfordring til, at I så hurtigt som overhovedet muligt trækker denne uges blad tilbage fra hylderne og får trykt en anden udgave, hvor artiklens vigtige pointe bringes på forsiden: "Voldtægt: Det er ALDRIG din skyld", skriver en bruger.

- Hvad fanden er det her for et sygt signal at sende?!, skriver en af de forargede kvinder.

- Hvis I vil ses som et respektabelt magasin, er det måske en lidt skidt idé, at deltage i at skyde skylden på kvinder for at de bliver voldtaget, skriver en rasendes læser.

- Siden hvornår er i begyndt at leve i et middelalderligt samfuld og skriver om hvornår det er en kvindes skyld at hun er blevet voldtaget? Jeg håber virkelig at i går ned på det her, skriver en anden bruger på bladet Facebookside.

- Undskyld mig, men hvad fanden har i gang!? skriver en mandlig læser.

Den kendte, kvindelige komiker har Sanne Søndergaard også reageret på sin egen Facebookside, hvor hun kritiserer forsiden i skarpe vendinger.

- Really, 'Alt for damerne'? Det spørgsmål, synes I ikke, er et megadumt signal at sende fra bladhylden? Især til alle de syge voldtægtssvin, der ikke ved, at svaret er "aldrig", men som tænker: "Man beder selv om uønsket pik, hvis man ikke læser sit damebladspensum" skriver hun.

Inde i bladet kan dem, der køber bladet læse, at det ALDRIG er kvindens egen fejl.

Vil skabe debat

Redaktionschef Mette Mølbak forklarer, at redaktionen på ALT for damerne skal skære meget ind til benet, når der bliver skrevet rubrikker til forsiden, fordi der er begrænset plads. Men damemagasinet ønsker også at provokere med forsiden.

- Lige nu arbejder vi også med en journalistisk profil, hvor vi gerne vil overraske noget mere, skabe noget debat og være lidt mere provokerende, end vi tidligere har været, siger redaktionschefen til BNB.

- Vi står stadigvæk 100 pct. inden for rubrikken, men vi vil selvfølgelig også beklage, hvis der er nogle, der har følt sig stødt over rubrikken eller har misforstået, hvad det er, vi vil med det her, siger hun til BNB.  

Hvad mener du om forsiden? Deltag i debatten her eller på BTs facebook-side.

 

Din kommentar

Kommentarer

Mænd og børn

Skrevet af Anonym, Lørdag den 4. januar 2014, 00:12

For det første: Hvad med de mænd og børn der bliver voldtaget? Var de også klædt provokerende?

For det andet: Misvisende overskrifter fremmer uønsket adfærd hos dem der tager det helt bogstaveligt. Så selvfølgelig sidder der nu nogle klamme voldtægtsmænd og tænker "Nå, så der er rent faktisk en god grund til det jeg gør/overvejer at gøre". Det er lidt skræmmende.

Aldrig!

Skrevet af Johnny F. Andresen, Fredag den 3. januar 2014, 18:54

Jeg roser "Alt For Damerne" for den vovede titel. Det vil uanset røsterne kunne bringe et vigtigt emne til toppen af aktualitet.

Men, naturligvis er det aldrig en kvindes skyld af hun bliver voldtaget. Uanset hvor provokerende og opfordrende hun måtte have været.

Debatten høre måske mere til, om den generelle opførsel og løshed der foregår blandt unge mennesker. Moral og anstændighed har selv i dag et formål, om end man tillægger det en gammel indstilling.

Aldrig!

Skrevet af Johnny F. Andresen, Fredag den 3. januar 2014, 18:54

Jeg roser "Alt For Damerne" for den vovede titel. Det vil uanset røsterne kunne bringe et vigtigt emne til toppen af aktualitet.

Men, naturligvis er det aldrig en kvindes skyld af hun bliver voldtaget. Uanset hvor provokerende og opfordrende hun måtte have været.

Debatten høre måske mere til, om den generelle opførsel og løshed der foregår blandt unge mennesker. Moral og anstændighed har selv i dag et formål, om end man tillægger det en gammel indstilling.

Fuldstændigt Sygt.....

Skrevet af Joan Hansen, Fredag den 3. januar 2014, 10:25

Det er da fuldstændigt sygt med sådan en udtagelse, og så på forsiden.....
Enhver idiot ved da at man ikke selv er skyld i en voldtægt.....
Har man sagt nej.....Så er det fadme nej.....

Ja og nej på en gang

Skrevet af steen, Torsdag den 16. januar 2014, 20:29

Yes, Joan Hansen, " Har man sagt nej, så er det nej"
Helt enig. MEN. Manger kvinder begår den fejl, at de (måske)
verbalt siger NEJ, mens deres påklædning og opførsel i
allerhøjeste grad siger JA!
Jeg tror ofte, det er her, problemerne (Som Alf for Damerne omtaler)
opstår.
Så er der godt nok også ægte VOLDtægter, men det er jo en
anden sag...

Provokerende

Skrevet af Marianna Vasby, Fredag den 3. januar 2014, 08:18

Forsiden er ikke gennemtænkt nok, selvom redaktøren siger det er en provokation til en debat. Alle der ser den forside er ikke alle der køber bladet, og her er det forsiden er en stor skam for voldsramte kvinder. De mænd der har voldtaget og dem der syntes det er i orden,læser også den forside, men ingen af dem køber et dameblad for, at læse indholdet af meningen med forsiden.Forsiden havde en mening med en debat, men den har uden tvivl mere bekræftet signalet til, at det er i orden at voldtage kvinder. Lad mig sige, Bladet har udstillet sig som alfons til at tjene en god sum penge på kvinder der har lidt og kvinder der kommer til at lide.Det er et amatørblad, der ikke kender til etik.

Mange læser KUN forsiden

Skrevet af Knud H, Torsdag den 2. januar 2014, 23:52

Det er vanvid. Måske 100.000 læser artiklen, mens 500.000 - 1.000.000 kun læser forsiden. Og alle får bekræftiget at det kan være en kvindes egen skyld for det står jo på forsiden.
Sådan en elendig viden om forsidens magi og indflydelse hos en chefredaktør skal omgående have konsekvenser. Og det får det, hvis I straks boycotter bladet piger. Hold sammen i mod den vederstyggelige personage.

Putativ voldtaegt

Skrevet af Anonym, Torsdag den 2. januar 2014, 21:56

Der findes ogsaa en situation i straffelovens bestemmelser, hvor manden kan straffes for forsoeg paa voldtaegt - hvis han selv tror at kvinden ikke oensker sex - men hvor kvinden klart giver sit samtykke. Det hedder putativ voldtaegt.

Maa man godt tale om det - uden at skulle gabestok?

Straffeloven kraever at der ikke foreligger et samtykke

Skrevet af Anonym, Torsdag den 2. januar 2014, 21:50

Allan - Det er da kvindens egen skyld, hvis hun trækker et givet samtykke tilbage EFTER samlejet har fundet sted.

Kan dette ske - det tror jeg det kan.

Kan man ikke godt tage en debat om det for at sikre at kvinder kender deres retssikkerhed i relation til straffelovens betstemmelser?

Sygt

Skrevet af Anonym, Torsdag den 2. januar 2014, 21:08

Jeg læser med rædsel, at bladet skriver en forfærdelig artikel, fordi: "Vi valgte en provokerende forside for debattens skyld", som Alt for Damerne skriver om voldtægt. Er I debatsyge?

Det er SÅ sygt og en gruelig forside, som ALDRIG burde være trygt.
Jeg håber inderligt, at alle købere at dette blad, boykotter det.... Det er den eneste måde, de kan lære det på.

Hjælp med det...

Selvfølgeligt er et voldtægtsoffer

Skrevet af Peter Larsen, Torsdag den 2. januar 2014, 20:58

Selvfølgeligt er et voldtægtsoffer (kvinde eller mand for mænd blier også voldtaget) aldrig selv skyldig - eftersom 'skylden' jo falder tilbage på den som foretager handlingen.

Men man har et ansvar for ikke at bringe sig selv i en situation, hvor man bliver et let offer. Hvis man tager med hjem til en person, som man ikke kender. Måske endda i beruset tilstand. Så risikerer man at blive et let offer - uanset at man er et uskyldigt offer og uanset at forbryderen har hele skylden. Og hvis man tror, at retssystemet, i sådan en situation, vil lægge vægt på ens insisteren på at det seksuelle forhold var påtvunget, så har man ikke forstået, at retssikkerheden også er til for at beskytte en anklaget imod falske anklager.

Let offer

Skrevet af Knud H, Torsdag den 2. januar 2014, 23:58

Dine betragtninger falder i bund og grund i tråd med observansen: "at det er din egen skyld" at være et "let offer"
Jeg har aldrig hørt magen til vås. Det er meningen at alle skal kunne færdes overalt i samfundet uden at blive overfaldet.
Paralellen er såre simpel, de tilfælde hvor en mand får sig en gang tæsk, bliver udsat for "vold". Effekten er præcist den samme. Her er der heller INGEN skelen til om voldsofferet er antruffet i en "nem udsat situation" eller ej. Overhovedet ikke.
Forbrydelsen straffes for at være forbrydelsen og ikke andet. Vold er en forbrydelse og har den og den strafferamme. BASTA.
Alt andet er i bund og grund at accepterer "det er din egen skyld" i en eller anden grad. Det er ALTID den der går over andres grænse der er den skyldige og personen er den skyldige ALENE.

Stråmandsargumentation?

Skrevet af Peter, Torsdag den 2. januar 2014, 19:16

Det er påfaldende, at der kan være så meget vrede mod et dameblad, når dette i øvrigt er rørende enige med dem der kommer med kritikken. For det er jo hvad der udtrykkes inde i bladet: At kvinder aldrig selv er skyldige i at blive voldtaget. Og det ville vel også generelt være et mærkeligt synspunkt, at et offer for en kriminel handling, selv bærer skylden. Hvis der altså er sket en kriminel handling, for det er nok dette spørgsmål der udgør den reelle problematik.

Måske er Alt for Damernes egentlige anliggende, at levere et stråmandsargument. For det lader til, at de har brugt overskriften som led i et ønske om problematisere, at kvinder der anmelder voldtægt bliver mødt med "mistænkeliggørelse". Og hvad menes der så med dette? Når der kommer en anmeldelse, er myndighederne selvfølgelig nødt til at efterprøve om der overhovedet er sket en forbrydelse. Man kan ikke bare uden bevisførelse godtage enhver anmeldelse, for der forekommer jo falske anmeldelser. Men det er måske denne bevisbyrde som Alt for Damerne ikke bryder sig om? Måske ønsker de at enhver anmeldelse på forhånd skal betragtes som sandfærdig, og at enhver form for skepsis skal ses som et udtryk for, at offeret selv tillægges ansvaret.

Stråmand

Skrevet af Knud H, Fredag den 3. januar 2014, 00:03

Interesant vinkel på historien og du har helt ret, mange i samfundet forstå ikke hvad en voldtægt er i juridisk forstand. At blive såret, eller blive forulempet er ikke det samme som en voldtægt. Men sjovt nok skrider Politiet ofte til arrestation af en "mistænk" uanset hvor vag anmeldelsen er. Det sker ALDRIG i andre sager. Der undersøger man tingene grundigt først. Så allerede der skrider retsgrundlaget når en kvinde anmelder en forbrydelse.

Jeg tror nu mere folk er forarget fordi netop mange kun SER forsiden eller allerede med forsiden er blevet brændemærket. Så nytter det ikke noget bagefter at skrive noget andet inde i bladet.

Efter min mening svarer det til at råbe SVIN efter en politimand også tro man slipper afsted med at sige undskyld, det var ikke til dig. Bagefter.

Hvorfor så negativ over den overskrift

Skrevet af Anonym - Q, Torsdag den 2. januar 2014, 18:47

Nu smider jeg bomben. Er selv kvinde og 25 år.
Men vil sige jeg synes overskriften er helt iorden og selvfølgelig skal de have lov have denne artikkel overskrift på forsiden.

Jeg mener selv flere og flere piger/kvinder er selvforskyldt i at de blir voldtaget - siger her med ikke alle selv er skyld det, men flere og flere- prøv se hvordan nogle kvinder/piger går klædt idag, som om ikke næsten indbyder til "Hej drenge - jeg er frisk på alt".

God Debat vi bør tage

Skrevet af Jeanne, Fredag den 3. januar 2014, 09:19

Kære Anonym,
Meget modigt skrevet. Vi bør kunne tage denne vigtige debat. Lad mig lige slå fast Jeg ikke mener voldtægt på nogen måde er i orden - aldrig! og det ofte straffes for mildt.

Når det er sagt bør vi måske som piger/kvinder også bare engang i mellem tænke lidt over de signaler vi sender - vi skal ihvertfald være bevidst om at hvis vi klæder os udfordrende kan det måske opfattes forkert. Nej jeg er ikke ude på vi skal sløres til eller gemme os men bare ganske enkelt være opmærksom på de signaler vi sender med vores pålædning og handlinger- måske mest det sidste.

Vi lever i et frit og meget lige samfund - gudskelov for det - men det kræver vel respekt fra begge sider.

Hvis vi som piger/kvinder ikke kan tage denne debat og også se os slev lidt i spejlet - bare lidt - så er der noget forkert.
En meget ung sangerinde er for tiden meget udskældt af mange kvinder/mødre for sin optræden,
medens andre synes det er fantastisk og bare super frækt på den gode måde. Det er de forbilleder vores unge piger ser hver dag, er det godt ? måske - måske ikke?

Når det kommer til stykket vil de fleste kvinder gerne opfattes lidt eller meget sexede, det viser det jo med al tydelighed ofte i moden -så på det ene ben vil vi gerne "udstille" os lidt - på det andet skal vi have 100% respekt og ikke krænkes på nogen måde. Er vi lidt dobbelt moralske? - Ja nu går jeg nok for langt - men jeg prøver at sætte det lidt på spidsen.

Voldtægt er en frygtelig sag - forfærdelig for dem som det går ud over og måske netop derfor er denne debat så vigtig at tage og se sagen fra mere end en side.

Anonym

Skrevet af Marianna Vasby, Fredag den 3. januar 2014, 08:41

Du er anonym og din mening fortæller at du egentlig er usikker på dit indlæg.Vis ansvar for din mening, din usikkerhed er formålsløs i så vigtig debat om voldsramte kvinde. Fik du egentlig set udsendelsen om amagermanden d. 02. Januar 2014??? For så havde du nok tænkt dig om før du skrev din mening.

Anonym

Skrevet af Marianna Vasby, Fredag den 3. januar 2014, 08:35

Du er anonym og din mening fortæller at du egentlig er usikker på dit indlæg.Vis ansvar for din mening, din usikkerhed er formålsløs i så vigtig debat om voldsramte kvinde. Fik du egentlig set udsendelsen om amagermanden d. 02. Januar 2014??? For så havde du nok tænkt dig om før du skrev din mening.

Og hvad så?

Skrevet af Anonym - Q, 18, Torsdag den 2. januar 2014, 21:44

Og hvad så, om de går klædt sådan? Det kan ikke passe, at man ikke selv kan bestemme, hvordan man klæder sig, uden at skulle tage i betragtning, om hvorvidt man kan blive voldtaget. Tænk en gang, hvis det blev betragtet som selvforskyldt, at en mand blev voldtaget, fordi han havde f.eks. shorts på eller gik topløs omkring. Dét ville man aldrig høre. Selvom en kvinde går let eller udfordrende klædt, er det ALDRIG hendes skyld. Det er en primitiv tankegang, der bør forkastes og yderst skuffende at læse.

hmm

Skrevet af Anonym, Torsdag den 2. januar 2014, 18:31

Meget kan man blive sur og skuffet over, men forsiden på et blad, naaah :D

"oplags-volume-syg"

Skrevet af Anonym, Torsdag den 2. januar 2014, 17:48

Den overskrift mangler respekt for ofrene. Doner´venligst hele omsætningen denne uge til "Kvindehuset". Mindre kan ikke gøre det. Mærkværdig facon at skabe debat på.

Køber aldrig det blad igen

Skrevet af Anonym, Torsdag den 2. januar 2014, 17:08

Har tidligere købt bladet for at følge lidt med i modens skiftende tendenser, men gør det aldrig igen. Tænk, at man som chefredaktør vil stå bag sådan en rubrik! Begrundelsen med at man ønsker at provokere, er ucharmerende og usympatisk. Når man henvender sig til kvinder som målgruppe, er det ikke særlig klogt at provokere læserne, hvoraf de fleste ikke ville have en chance mod en fysisk stærkere mand. Desuden kan en del læsere jo være blevet voldtaget. Dem er man s ligeglad med, eller hvordan? Desuden ligger der et nærmest antikt kvindesyn i tankegangen. Vi ses, Elle, Woman, og hvad de ellers hedder.

Det er ikke retfærdigt

Skrevet af Foreningen Hjælp Voldsofre, Torsdag den 2. januar 2014, 17:06

En ganske uforståelig holdning og forside. En voldtægt kan aldrig være egen skyld. En Iman har tidligere været i vælten om, at danske piger selv var ude om voldtægt og seksuelle krænkelser, når de færdes let påklædt i det offentlige rum.

RE: hmm

Skrevet af Sarah, Torsdag den 2. januar 2014, 16:46

igen Nadia; Det er ALDRIG en kvindens skyld.Basta. Det kan ikke diskuteres eller gradbøjes.

Jo deeet.

Skrevet af Jim, Torsdag den 2. januar 2014, 21:08

Kvinder kan bare lade være med at lægge op til en masse, klæde sig ud for at få en masse opmærksomhed osv, og så ville en hel del voldtægt ikke være hændt.

Hvis jeg provokerer en idiot længe nok og han giver mig en flad, er jeg jo selv uden om det?

Nu ved jeg godt at de 2 ting måske ikke helt kan sammenlignes og så alligevel kan det godt.

Idiot

Skrevet af Hansson, Torsdag den 2. januar 2014, 22:43

DU lyder som en IDIOT - du er selv "uden om det" .

Hmmmm, Sarah

Skrevet af Nadia, Torsdag den 2. januar 2014, 20:33

Så det vil sige at når en kvinde lægger op til manden i flere timer, giver ham lyster, og SELV giver udtryk for sine lyster, røre piller krammer og kysser, flirter med manden, for så blankt at afvise, så er det stadig ikke hendes skyld ? Du er jo komplet dum at høre på.
Som kvinde bør man opføre sig anstændigt.

Der er også de kvinder som ikke siger ja, men heller ikke siger NEJ, og derefter kalder det for en voldtægt, er det retfærdigt?

Er der retfærdigt at lægge op til diverse ting og sager, give ham lyster og forhåbninger og så narre ham, som en anden narrefisse? Nej.

I følge Islam

Skrevet af Anonym, Torsdag den 2. januar 2014, 16:45

Ifølge trosretningen Islam er det altid kvindens skyld. Måske skulle feministerne på venstrefløjen tænke over dette næste gang de tager denne religion i forsvar.

Hvad???

Skrevet af Poul Erik Olsen, Torsdag den 2. januar 2014, 16:30

Det vil sige, hvis piger går nøgen rundt så SKAL de voldtages eller har bikini på osv.

Hmm

Skrevet af Nadia, Torsdag den 2. januar 2014, 16:24

Altså, jeg giver ret i at uskyldige kvinder aldrig aldrig er skyld i en voldtægt, nemt og enkelt!

- Set fra en anden side, hvad hvis kvinden ligger så meget op til manden, køre ham op, og giver ham forhåbninger, de ligger i sengen, røre ved hinanden, er seksuelle sammen, og hun så senere hen afviser ham blankt? Det er det man kalder en narrefisse, og de er sgu fandme selv uden om det, ja undskyld jeg siger det!