Sygt. Et hak i glæden.

Flere danske VM-fans i Rusland er vrede og frustrerede. Ikke så meget over resultaterne, hvor det danske landshold har hentet fire point i de to første kampe, men de er utilfredse med den måde de danske landsholdsspillere efter kampene mod Peru og Australien har takket de tilstedeværende danske fans på stadion. Øverst i artiklen kan du se andre danske fans efter kampen mod Australien

»Hvor er det sygt ikke lige at smutte ud og hilse på alle os, der er kommet hele vejen til fucking Samara! Australien gik en runde på stadion efter kampen og tog sig tid til at takke sine fans! Det kunne 'vi' lære noget af,« skriver Morten Thoregaard på Twitter og fortsætter:

»Der blev klappet lidt ud af banen, men ALLE var væk to minutter, efter kampen var slut. Vi gik 10-12 minutter, efter kampen var slut, og der var australierne der stadig. Det kunne man overveje at kopiere.«

Utilfredsheden herskede også i Facebook-gruppen 'Danske fodboldfans på udebane', hvor flere også var utilfredse med spillerne efter 1-0-sejren over Peru.

Her er den generelle holdning, at spillerne godt kunne have brugt mere tid efter kampen.

»Fantastisk sejr i går. Men det gav et hak i glæden, at INGEN af spillerne kom over efter kampen og hilste på de danske 500-600 fans. Andet end 'standard hilsnen' efter kampfløjt med et par klap,« skriver Nicolas Nees Henriksson.

B.T. har kontaktet DBUs kommunikationschef, Jakob Høyer, og har forelagt ham skudsmålene fra nogle af de danske fans. Han har set kritikken på eksempelvis Twitter, men han understreger, at der blandt de danske spillere er 'en rigtigt stor glæde og taknemmelighed over de danske fans', der er taget til Rusland.

Hvad er din reaktion på kritikken?

»Hvis der er nogle fans, der har den oplevelse, er vi selvfølgelig ærgerlige over det. Jeg bemærker dog, at nogle af dem, der er mest kritiske på Twitter, faktisk er nogen, der ikke er i Rusland. Så man skal lige tage noget af det med et gran salt. Jeg ved, at spillerne i to-tre omgange var ude og hilse på fansene, og jeg ved også, at spillerne virkelig har værdsat opbakningen fra fansene. Og fansene var meget larmende end til Peru-kampen, man kunne i hvert fald høre dem mere. På stadion i går (torsdag mod Australien, red.) sad de danske fans trukket tilbage til et af hjørnerne, og det vil sige, at efter kampen var det svært for spillerne: De var ude og hilse, men det var svært at gå hen og hilse over et hegn, fordi fansene var oppe på en tribune. Det har måske også influeret på oplevelsen. Og jeg kan ikke genkende det, der bliver sagt med at spillerne overhovedet ikke var ude. Det er simpelthen ikke faktuelt korrekt.«

De danske spillere klapper ud mod publikum efter kampen mod Australien. (Foto: Fodboldbilleder.dk)

Kritikken går lige så meget på, at de danske spillere kun kom med en 'standardhilsen' sammenlignet med eksempelvis de australske spillere, der gik en runde på stadion...?

»Det er der nogle praktiske forklaringer på. De australske fans var spredt ud på hele stadion, så de australske spillere skulle gå hele banen rundt for at hilse på dem. De danske spillere går ud i det hjørne, hvor de danske fans er. Der var ikke nogen grund til at gå ned i den anden ende, for der var ikke nogen danske fans dér. De danske spillere gør, hvad de kan. Lige efter kampen var spillerne også skuffede over resultatet, og at der ikke var den forløsning, som alle havde håbet: At vi kunne være godt på vej mod at sikre en ottendedelsfinale. Men spillerne er ekstremt opmærksomme på at komme ud og take de fans, der er.«

Så det er ikke noget, I vil snakke med spillerne om?

»Vi har sådan set snakket med dem om det. Netop for at høre, hvad deres oplevelse var. Deres oplevelse var, at de var ude og takke de danske fans i det hjørne, de stod. De var ikke rundt på hele stadion, men det var som sagt, fordi de danske fans ikke var på alle tribuner af stadionet. Hvis der står er en enkelt dansk fan, der synes, at han ikke fik nok tid sammen med spillerne, så er det ærgerligt, men jeg kan ikke genkende, at de overhovedet ikke var ude og takke.«

Danmark spiller sin sidste gruppekamp på tirsdag i Moskva. Her er modstanderen Frankrig.