De seneste år har været udfordrende for den familieejede skokæde Paw Sko, der har kæmpet med faldende salg år efter år.

Derfor drejer skokæden nøglen om på dens ni butikker rundt i landet og webshoppen. Det siger Jan Wentzel, der er administrerende direktør i Paw Sko, til DetailWatch.

- Vi bruger for mange penge på at drive forretning i forhold til den omsætning, vi har, og udsigterne til, at der kommer et løft i omsætningen i sko-retail, kan vi ikke se, siger han til mediet.

Lukningen vil dog ikke ske fra den ene dag til den anden, men i stedet over de kommende måneder, lyder det fra direktøren.

Han understreger, at afviklingen af driften vil ske "stille og roligt".

Den familieejede skokæde startede i februar 1974 og har dermed eksisteret i mere end 50 år.

Siden 2020 har skokæden tabt penge hvert år med en enkelt undtagelse.

I det skæve regnskabsår 2021/2022 havde kæden et overskud på 14,7 millioner kroner.

Ellers har kæden haft underskud på underskud. Det seneste regnskab for 2023/2024 viste et underskud på mere end 7 millioner kroner.

Det lød fra ledelsen i det seneste regnskab, at året var "præget af tilbageholdenhed hos forbrugerne som følge af inflationsudviklingen og uroen i Europa".

Det lød også i den forbindelse, at ledelsen ikke anså "resultatet for tilfredsstillende".

Egenkapitalen i Paw Sko lød på over 38 millioner i udgangen af sidste år.

Derfor understreger direktør Jan Wentzel også over for DetailWatch, at lukning af kæden vil foregå uden tab for leverandører eller ansatte.

/ritzau/