Danskernes syn på deres forsikringsselskaber er gået voldsomt tilbage.
Det viser nye tal, som B.T. kan bringe. Det er der flere grunde til, men særligt en faktor er afgørende.
»Priserne for folks forsikringer er fløjet opad med orkanstyrke. Det vækker utilfredshed,« siger Lars Jepsen, der er researchchef ved Loyalty Group.
De har foretaget en stor måling blandt danskerne og taget temperaturen på danskernes syn på deres forsikringsselskaber. Et køligt et, viser det sig.
»Vi har set, at forsikringspriser er steget med fem til ti procent. Det er langt mere end inflationen,« siger Lars Jepsen.
Det er det, som kunderne blandt andet reagerer på.
Fra selskabernes side oplever man dog, at store storme og flere udgifter er grunde til at hæve prisen.
»Myndighederne har dog undersøgt, hvordan det står til blandt forsikringsselskaber, og sammenlignet med resten af Europa, er det ikke helt godt i Danmark,« lyder det fra Jepsen, der uddyber:
»Det betyder ikke, at forsikringsselskaberne ikke har øgede udgifter, men måske har de i Danmark historisk kørt med for stor margen i forhold til fortjeneste.«
Værste i otte år
En anden grund til, at kunderne er mindre tilfredse med eget selskab, kan også være et eksempel som elbiler.
»De koster mere at forsikre end en konventionel bil,« siger Lars Jepsen.
»Det er både på grund af hurtig acceleration, som giver mange ulykker, og så er deres reparationer også dyrere.«
Loyalty Group har målt på 11 af de største selskaber. Ni af dem er gået tilbage i forhold til sidste års måling.
Faktisk har der ikke siden 2017 været så dårlig en måling.
GF Forsikring kan bryste sig af at være årets eneste selskab, som går frem i målingen, mens TopDanmark står samme sted som sidste år.
GF Forsikring ligger sammen med Lærerstandens Forsikring, IDA Forsikring og Alka over gennemsnittet.
De fire går i gennemsnit kun tilbage med to procent i målingen, hvor alle de seks nederste forsikringsselskaber i målingen går tilbage med i gennemsnit fire procent.
»Det vil altså sige, at det er bunden, der også trækker det samlede billede markant ned,« siger Lars Jepsen og slutter:
»Det sker også, da priser for deres kunder vil være mere afgørende, hvor mere tilfredse kunder med større loyalitet også har bedre forståelse for øgede omkostninger.«
