'Det vilde vesten' og 'det nye brugtvognsmarked'.
Sådan beskriver direktør i Daells Bolighus selv forholdene i møbelbranchen blandt hans konkurrenter. Han mener, at snyd af kunderne er en gennemgribende tendens, og måske vil du være enig, når du ser et fremhævet eksempel herunder.
Brian Seemann Broe, som direktøren hedder, mener, at mange – rigtig mange – møbeltilbud er misvisende.
Et eksempel på det er en elevationsseng fra Ilva til det flotte slagtilbud på 7.499 kroner. En seng, der ifølge hjemmesiden plejede at koste 19.998 kroner. Altså med en besparelse på voldsomme 12.499 kroner.
Der er bare det problem, at B.T. har set dokumentation for, at sengen på seks forskellige tidspunkter i en periode fra juli frem til november har været til salg til netop samme tilbudspris.
Altså er det svært at finde den til den højere pris, Ilva henviser til. Desuden er samme tilbud også præsenteret som et black friday-tilbud, selv om den eksempelvis havde samme tilbudspris for to uger siden – og ved adskillige lejligheder inden da.
»Jeg har personligt ikke lyst til at være en del af en branche, som snyder kunderne,« siger Brian Seemann Broe.
Han har en fortid i dagligvarebranchen, som i højere grad er reguleret, end man ser det i møbelbranchen.
»Det er helt grotesk,« siger han om tilbuddene, der aldrig ophører.
Elevationssengen fra Ilva er et eksempel, men direktøren understreger, at det er en tendens, der gør sig gældende for størstedelen af branchen. Hele tiden.
B.T. kender til et eksempel, hvor Ilva-sengen reelt var oppe på den fulde pris. Resten af besøgene på ILvas side viste tilbuddet.
Brian Seemann Broe har tidligere fortalt om de store problemer, der er i møbelbranchen. Blandt andet via et debatindlæg i Politiken.
Når du er ude med din kritik af branchen, er det så ikke en metode for dig at gøre opmærksom på Daells Bolighus og positionere dig anderledes end dine konkurrenter?
»Jeg vil hjertens gerne have, at folk kommer og handler hos os i dag, men for mig handler det bare om, at det skal være en branche med lige vilkår,« siger Brian Seemann Broe, som uddyber:
»Jeg vil gerne kunne se mig selv i øjnene, når jeg står op om morgenen.«
Hos Forbrugerrådet Tænk undrer de sig. Hos dem mener man ikke, denne form for tilbud er den rette måde at behandle kunderne.
»Det er kritisabelt, at man kører tilbuddet så gennemgående. Det virker manipulerende,« siger Morten Bruun Pedersen, cheføkonom ved Forbrugerrådet Tænk.
»Når man kører tilbud på den her måde, og man så til black friday smider en ekstra mærkat på, så gør man det jo svært for kunderne at navigere i. Så ved man ikke som forbruger, hvad der er ægte tilbud, og hvad der ikke er.«
B.T. har forsøgt at få fat i Ilva gennem mail og telefonopkald inden deadline. Det lykkedes ikke. Til Detailwatch har de dog tilbage i juli udtalt i et skriftligt svar:
»Som nævnt tidligere er vi uenige i kritikken om, at vores priser skulle være vildledende. Der skal oplyses besparelsen både ift. normalprisen og 30 dages laveste pris, så kunden derigennem kan vurdere tilbuddet, og dette overholder Ilva,« lød det fra Ilvas side.
Hvis du ønsker at opnå en økonomisk drøm, så er der to konkrete nemme tricks, man kan bruge, som man kan høre i dette afsnit af Spar Kassen.
Lyt med på Spotify, Apple Podcast eller herunder: