I 25 år har Charlotte Bennekov og hendes mand drevet Fadølsforsyningen – leverandør af fadøl til alt fra firmafester og bryllupper til festivaler.
Men nu frygter de, at statslige regler er ved at kvæle deres livsværk.
»Christiansborg kan ikke blive ved med at lave regler, som gør det umuligt at drive virksomhed i Danmark,« raser Charlotte Bennekov.
For nylig modtog parret et brev med en bøde på 50.000 kroner fra Sikkerhedsstyrelsen.
Årsagen? Et manglende digitalt alderstjek på hjemmesiden.
»Det føles så urimeligt, for vi har ikke solgt én eneste øl til et barn,« siger Charlotte, som nu skal sælge 600 ekstra fustager alene for at betale bøden.
'Vi kan jo ikke sagsbehandle på forhånd'
Reglerne blev indført i oktober 2024 og betyder, at alle netbutikker, der sælger alkohol, skal have digital alderskontrol – eksempelvis via MitID – for at forhindre salg til mindreårige.
Charlotte medgiver, at alderstjekket burde have været på plads. Men har over for B.T. dokumenteret, hvor svært det har været at få hjælp og klar vejledning fra den ansvarlige myndighed.
Det vender vi tilbage til.
For til sidst følte hun sig tvunget til at indføre MitID på hjemmesiden for både private og virksomheder – selvom det har kostet dyrt:
»Vi har mistet mange ordrer. Det er langt fra alle medarbejdere i en virksomhed, der har adgang til MitID Erhverv, og vi kan se kunder falde fra, når de bliver bedt om at bruge det.«
SMVdanmarks direktør, Jakob Brandt, er ikke overrasket:
»Reelt tvinger man jo virksomhedens ledelse, som ofte er de eneste med adgang til MitID Erhverv, til at bestille forplejning til arrangementer. Det er helt urimeligt.«
Drop din hjemmeside
I en 23 minutter lang telefonsamtale, som B.T. har hørt, forsøger Charlotte Bennekov desperat at få svar fra Sikkerhedsstyrelsen på, hvordan hun kan leve op til kravene uden MitID.
»Der er ingen klar lovgivning – og derfor heller ingen retningslinjer,« lyder svaret fra medarbejderen flere gange.
Da hun spørger, om et CVR-nummer eller et telefonopkald til kunden er nok som alderstjek, lyder svaret:
»Vi kan jo ikke sagsbehandle på forhånd,« og du må »prøve dig frem«.
Til sidst foreslår medarbejderen, at Fadølsforsyningen dropper webshoppen og tager ordrer via erhvervskunders e-mail:
»Det er jo et bureaukratisk helvede, som kvæler vores forretning« siger Charlotte. »Så skal jeg taste alle ordrer manuelt ind, selvom vi allerede har et automatiseret system.«
'De jagter min virksomhed' 
Imens hun kæmper for sin forretning, føler Charlotte Bennekov sig jagtet af Sikkerhedsstyrelsen.
»De testede mig seks gange på få dage, mens jeg forsøgte at rette op. Det føles som om de jagter min virksomhed. Det er chikane, især når de ikke reelt rådgiver en.«
B.T. har forsøgt at få et interview med den ansvarlige minister, Sophie Løhde (V), men hun har ikke ønsket at stille op til interview.
B.T. ville ellers gerne have haft svar på, om ministeren vil ændre reglerne eller finde løsninger, så iværksættere ikke skal frygte at dreje nøglen om.
I stedet har Indenrigs- og Sundhedsministeriet sendt et overordnet svar, der ikke svarer på spørgsmålene — og henviser videre til Sikkerhedsstyrelsen.
Hos Sikkerhedsstyrelsen vil man ikke udtale sig om konkrete sager, men skriver:
'Sikkerhedsstyrelsen kan og må ikke forhåndsgodkende løsninger, men alene vejlede om reglerne på området […]. Det er virksomhedens ansvar at sikre, at salg til mindreårige ikke kan finde sted fra hjemmesiden.'
Styrelsen understreger, at virksomheder, der ikke overholder kravet, bliver politianmeldt.
Hos SMVdanmark kalder direktøren sagen et skoleeksempel på myndigheder ‘uden jordforbindelse’:
»Små virksomheder handler i god tro, men drukner i krav og kontrol. Vi beder ikke om særbehandling – bare klare regler og lidt snusfornuft.«
