Nok er nok. Det mener direktøren i Daells Bolighus, som peger på en branche, hvor loven brydes uden konsekvenser.
Nu har han valgt at sende en klage direkte til Forbrugerombudsmanden.
»Branchen er jo det vilde vesten, så de må på banen. Det er helt vildt, hvor meget snyd der foregår i forhold til markedsføringsloven, og hvor let det faktisk er at bryde loven uden konsekvenser,« siger direktør i Daells Bolighus, Brian Seemann Broe.
I sin klage – som han sendte 24. januar – retter han blandt andet sit skyts mod møbelkæden My Home, som har kørt ophørsudsalg i snart seks måneder, selvom man planlagde at videreføre flere butikker.
»Da jeg læste, at My Home alligevel ikke lukkede, kontaktede jeg Forbrugerombudsmanden, men jeg hørte intet. My Home er jo ikke en lille kæde, så når de kører ophørsudsalg uden reelt at lukke, så har de opnået en uretfærdig konkurrencefordel.«
Forbrugerombudsmanden fastslår også, at »man kun må benytte udtryk som 'ophørsudsalg', hvis der er sikkerhed for, at forretningen lukker.«
Stifter og ejer af My Home, Jan Hallas, har tidligere indrømmet over for B.T., at kæden brød reglerne ved at holde ophørsudsalg, men han understreger, at My Home nu endegyldigt lukker.
»Det er slut. Så inden for et par måneder findes My Home Møbler ikke længere – i hvert fald ikke under mig,« siger han og tilføjer:
»Jeg er godt klar over, at der er nogen, der har haft ondt i rumpetten. Og ham fra Daells Bolighus lyder som en, der i den grad har haft ekstra ondt.«
Udtalelsen preller af på Brian Seemann Broe:
»Jan Hallas, der er en erfaren møbelmand, fremstår med sine kommentarer, indrømmelser og udtalelser, som et godt billede på størstedelen af møbelbranchen, hvor man ignorerer markedsføringsloven for egen vindings skyld,« siger han.
Efter B.T. har været i kontakt med Forbrugerombudsmanden, forlyder det nu, at man kigger på Brian Seemann Broes henvendelse.
»Jeg kan bekræfte, at vi har modtaget klagen fra Daells Bolighus og netop nu ser på den, og så må vi se, om vi tager sagen op over for selskabet (My Home, red.),« siger kontorchef ved Forbrugerombudsmanden, Andreas Weidemann.
Det er ikke første gang, B.T. sætter fokus på problemer i møbelbranchen, og direktøren i Daells Bolighus føler ikke, at der sker noget. Hvornår kommer I på banen?
»Det vil tage lidt tid, for vi skal overvåge markedet over en længere periode. Det vigtigt, at vi har kolde facts og er helt sikre på, at der er sket en overtrædelse, inden vi går i retten. Og så handler det også om, at vi skal prioritere vores ressourcer allerbedst muligt, så vi får den største effekt.«
Brian Seemann Broe er ikke overrasket:
»Jeg frygtede, at det er et ressourcespørgsmål, men isoleret set er det fint, at de kigger på en enkelt henvendelse, men det er virkelig på tide, at hele branchen bliver undersøgt til bunds,« afslutter direktøren i Daells Bolighus.
