Forbrugerombudsmanden har valgt at anmelde Salling Group til poliiet.
Det skriver ombudsmanden i en pressemeddelelse.
Anmeldelsen skyldes, at Netto, som Salling Group ejer, har har markedsført Nettos egen serie af økologiske produkter ”ØGO” som værende det fjerde mest bæredygtige mærke i Danmark.
Men bæredygtighedsudsagnet var baseret på en kåring fra en privat forbrugerundersøgelse og dermed kun et udtryk for forbrugernes opfattelse af ØGO-mærket.
Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt Salling Group for vildledende markedsføring.
Torben Jensen, der er forbrugerombudsmand, siger:
»Sagen viser nok engang, at virksomheder skal være varsomme med de udsagn, de benytter i deres markedsføring. Hvis Salling Group skriver, at et mærke har en fjerdeplads i bæredygtighed, så skal det naturligvis være korrekt og kunne dokumenteres.«
»Der er i markedsføringsretlig sammenhæng en meget væsentlig forskel på, om en virksomheds produkter er bæredygtige eller af forbrugerne bliver opfattet som bæredygtige.«
Salling Group fjernede de pågældende opslag efter Forbrugerombudsmandens henvendelse.