Det er ulovligt.
Sådan lyder det fra Forbrugerombudsmanden om et særligt gebyr, som elselskabet Lokal Energi har opkrævet af kunder.
»Forbrugerne kan have krav på at få pengene tilbage, hvis de har betalt gebyret,« lyder det fra Forbrugerombudsmand Torben Jensen.
Der er tale om et såkaldt 'brudgebyr' på 1.500 kroner, som Lokal Energi har pålagt kunder, der har opsagt deres aftale i bindingsperioden.
Ifølge Forbrugerombudsmanden er det dog problematisk af flere årsager:
Gebyret er uforholdsmæssigt og overstiger som udgangspunkt det økonomiske tab, Lokal Energi har lidt som følge af forbrugerens opsigelse. Det er i strid med den såkaldte elleveringsbekendtgørelse.
Vilkåret om at betale gebyret på 1.500 kroner er urimeligt og dermed også ugyldigt efter aftaleloven.
Lokal Energi havde på forhånd ikke oplyst tilstrækkeligt klart og forståeligt om gebyret forud for aftaleindgåelsen med kunderne. Dermed er oplysningspligten i forbrugeraftaleloven ikke overholdt.
Ifølge en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden har Lokal Energi oplyst, at selskabet ikke længere vil opkræve gebyret.
»Lokal Energi har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at Lokal Energi vil tilbagebetale de ulovligt opkrævede gebyrer,« lyder det også:
»Forbrugere, der er blevet opkrævet beløbet, kan henvende sig til Lokal Energi.«
Alligevel slår Forbrugerombudsmand Torben Jensen fast:
»Kan man ikke finde en løsning med virksomheden, er der mulighed for at klage til Ankenævnet på Energiområdet,« siger han.

