Christian Kloster har fået nok.
Nok af systemer, registreringer og evalueringer.
Nok af bureaukrati.
Han vil bare gerne have lov til at passe sit arbejde som selvstændig erhvervsdrivende og tjene penge.

Han er indehaver af en lille dönerrestaurant og snart også en værkstedscafé, 'Byggebar' i det indre København.
Han skønner, at han hver dag bruger 30 til 70 minutter på at udfylde forskellige formularer og sende dem ind til mange forskellige myndigheder.
»Vi gør det så godt, vi kan. Problemet er, at vi skal bruge så lang tid på at lægge oplysninger ind i diverse systemer. Fantasien er helt utrolig, når det kommer til at forstyrre de næringsdrivende i deres drift. Min velvilje ville være større, hvis jeg kunne se et formål med det,« siger han.
Det er ikke den egentlige kontrol med driften, han er utilfreds med.
»Jeg har ingen problemer med, at for eksempel Fødevarestyrelsen og Arbejdstilsynet kommer på besøg – også uanmeldt. Men der er kommet en overregulering. Det er en mærkelig mangel på respekt for os, der gerne vil tjene penge. Det er også en psykisk belastning dagligt at skulle besvare de henvendelser.«
Som eksempler nævner han diverse evalueringsskemaer og registrering af fødevareemballage, som han alligevel ikke skal bruge. Der skal også tages stilling til eksakt forbrug af underleverandører. Det tager lang tid.
»Men det bliver ikke brugt til en skid. Det er meget belastende. Det er meget respektløst og uforskammet. Det er som om, at det er blevet underholdningsterapi for DJØF'ere at finde på nye ting at genere erhvervsdrivende med,« siger Kloster og fortsætter:
»De skal lade være med at forvente, at virksomhedsejere har overskud til at forholde sig til alle de formularer. Jeg har for eksempel ansat en snedkerlæring. Det gør jeg ikke igen på grund af det bureaukrati med formularer og papirer til tekniske skoler. Vi er glade for vores lærling, og vi påtager os gerne det ansvar, men jeg orker det ikke igen.«
B.T. har sendt Christian Klosters kritik videre til Arbejdstilsynet og Fødevarestyrelsen, som er blevet stillet en række spørgsmål.
Hos Arbejdstilsynet svarer Nina Frimodt-Møller Egeblad, der er kommunikationschef:
»Arbejdstilsynet arbejder hele tiden med at gøre virksomhedens kommunikation med os så enkel og tilgængeligt som muligt.«
Det forsøger man også i Fødevarestyrelsen. Herfra oplyses det i et skriftligt svar:
»Vi forstår, at nogle fødevarevirksomheder kan opleve det som en udfordring at leve op til lovgivningens krav.«
»For at sikre både effektiv vejledning og smiley-kontrol er det imidlertid nødvendigt, at hver enkelt fødevarevirksomhed registreres. Derudover skal virksomhederne overholde regler om fødevarehåndtering, hygiejne, egenkontrol og sporbarhed for at sikre, at forbrugerne ikke bliver syge af deres produkter.«
