Berlingske Media, som udgiver Berlingske, B.T., Euroinvestor og Weekendavisen, er blevet opkøbt af norske Amedia.

Det oplyser Amedia, Berlingske Media og DPG Media tirsdag i en pressemeddelelse.

Amedia overtager i dag, tirsdag, ejerskabet. 

Amedia er Norges største udgiver af redaktørstyrede medier og en upolitisk, fondsejet mediekoncern, fremgår det af pressemeddelelsen.

Amedia ser købet af Berlingske Media som en strategisk mulighed for at styrke sin position på det nordiske mediemarked.

I pressemeddelsen fremgår det, at Amedia ønsker at bevare og videreudvikle Berlingske Medias stærke position som ejer af anerkendte medier med høj troværdighed.

»Nordiske medieselskaber står over for en hårdere global konkurrence og nogle fundamentale digitale forandringer, som betyder, at vi kæmper mod techgiganter om både indtægter og distribution. En udvikling, der gør mediernes formål – at fremme et levende demokrati gennem ytringsfrihed og uafhængig journalistik – stadig mere krævende at opfylde. Derfor mener jeg, at et tættere samarbejde bliver helt afgørende i fremtiden, og det gør Amedia og Berlingske Media til et perfekt match,« siger Anders Opdahl, administrerende direktør i Amedia.

Han tilføjer:

»Vi ser store muligheder for at udveksle viden og samarbejde på tværs af landegrænserne. Købet af Berlingske Media giver os mulighed for at eksportere vores ekspertise som førende mediekoncern inden for digital medieudvikling i Europa. Vi styrker vores position og norske virksomhed samtidig med, at vi når ud til nye målgrupper og sikrer Berlingske Media større styrke i Danmark.«

Af pressemeddelelsen fremgår det også, at Anders Krab-Johansen fortsætter som koncerndirektør i Berlingske Media.

»Anders Krab-Johansens fortsatte lederskab er afgørende for at bevare Berlingske Medias kvalitet og troværdighed, samtidig med at vi udvikler og innoverer. Denne stabilitet er afgørende vigtig, når vi samarbejder for at styrke vores fælles position på det nordiske mediemarked,« siger Anders Opdahl.

DPG Media har siden 2015 ejet Berlinske Media. Om salget af Berlingske Media siger Christian van Thillo, som er bestyrelsesforman i DPG Media, følgende:

»Den digitale transformation af Berlingske Medias titler har været en stor succes. Men som alle mediehuse har selskabet brug for at være en del af noget større for at kunne accelerere sin udvikling i et udfordrende marked. Derfor har vi været på udkig efter konsolideringsmuligheder og haft dialog med flere mediekoncerner. Det viste sig, at Amedia også så behovet for konsolidering og havde en klar ambition om at udvide sin virksomhed i Norden.«

»Efter nøje overvejelser konkluderede vi, at Amedia - en meget succesfuld og digitalt orienteret mediekoncern - ville være en fremragende ejer af Berlingske Media, hvilket førte til denne transaktion, siger Christian Van Thillo, bestyrelsesformand for i DPG Media om valget af Amedia.«

»Selvom det at sælge fantastiske medier ikke er nogen let beslutning for os og heller ikke noget, vi er vant til, er vi overbeviste om, at Berlingske Media er i de bedste hænder. Det er det, der virkelig tæller for selskabets fremtidige vækst. Vi vil gerne takke vores kolleger i Berlingske Media for ti fantastiske år og ønsker dem alt godt.«

Berlinske Medias nye ejer, Amedia, ejes af Amediastiftelsen.

I pressemeddelelsen lyder det, at fondens formål er at eje mediehuse, aviser og relaterede virksomheder. Samtidig støtter fonden projekter, der fremmer ytringsfrihed og journalistik.

André Støylen, administrerende direktør i Amediastiftelsen og bestyrelsesformand i Amedia, understreger vigtigheden af nordisk samarbejde.

»Amediastiftelsen er fuldt ud forpligtet til at støtte Amedia i udviklingen af deres portefølje. Købet af Berlingske Media er et naturligt skridt for at sikre vores position og imødegå konkurrencen fra globale giganter. Vi tror, at denne transaktion vil styrke medier og aviser ejet af både Amedia og Berlingske Media,« siger han.