Et tab på 150.000 kroner.

December er en dyr måned, men for restauratør, Robin Ungermann, bliver den ekstra pebret i år. 

Hele tre virksomheder har nemlig med kort varsel aflyst deres julefrokoster på hans eventsted Haven – Frederiksberg Events, fortæller han til DR.

Så nu står han med 210 kuverter og et stort minus i regnskabet. 

Aflysningerne er kommet så sent, at det er svært for ham at sælge kuverterne til andre.

»Det overrasker mig faktisk en del. Det er jo virksomheder, som til dagligt formentlig selv sidder med aftaler og kontrakter, så de burde vide, at man ikke kan løbe fra en aftale på den måde,« siger Roben Ungermann til DR.

Klog af skade har han besluttet at indføre et depositum på 50 procent til næste års julefrokoster. 

Brancheorganisation Horesta kender kun alt for godt til problemet med aflysninger i sidste øjeblik. 

Hvert år i december ringer mange medlemmer til forbundet for at få hjælp. 

Direktør, Jeppe Møller-Herskind, fortæller, at Horesta hjælper med juraen, når der er mulighed for at kræve erstatning for en for sen afbestilling. 

Han mener, vores digitale måde at kommunikere på har ført til et normskred på området. Det er simpelthen blevet for nemt at aflyse, når vi ikke længere behøver tale med et rigtigt levende menneske, lyder det.

Kutymen i restaurationsbranchen siger, at større selskaber skal afbestille deres booking senest seks dage før arrangementet. 

Sker det ikke, koster det 75 procent af prisen. Undlader man at afbestille og bliver væk, skal man betale det fulde beløb.