Tunmousse, avocado, pesto og dansk brød. Det er den simple opskrift på et internethit, der i øjeblikket går TikTok rundt.

Influenceren, der startede det hele, hedder Danielle Matzon, hendes brugernavn på videoappen er ‘dzaslavsky’.

Som barnebarn af den russiskfødte Mark Zaslavky, der startede en af USAs første kommercielle caviarfirmaer, er hun blevet kendt for sine mange videoer, hvor hun snacker. Både caviar, men også fisk og andet godt fra havet bliver indtaget til stor inspiration for brugere. Hun er bosat i New York og mærker ofte efterspørgslen på de produkter, hun anbefaler.

Med sin halve million følgere og store indflydelse er der ikke langt fra Danielle Matzons mund til udsolgte hylder i supermarkedet. Hendes videoer, hvor hun spiser har ofte gjort det svært for hende at få fat i de selvsamme madvarer.

Kastet sin kærlighed på dansk sandwich.

Den voksende interesse for fisk og skaldyr særligt på dåse, som følge af Danielle Matzons videoer, kan ikke kun mærkes på supermarkedshylderne, men også producenterne bag lægger mærke til det.

Mærket Fishwife, der laver luksus dåsemad, har oplevet en vækst på 9,900 procent siden opstarten i 2020, og produktionen er siden blevet udviklet, skriver Times Magazine om de eftertragtede dåser.

Når hun ikke spiser muslinger, laks eller kaviar, spiser hun den berømte Tunacado fra den danske juicebar Joe & The Juice.

Og når hun gør det efteraber mange.

I skrivende stund har videoer under hashtagget ‘Tunacado’ 68,4 millioner visninger. Herunder er der både videoer af TikTok’ere, der på Danielle Matzons opfordring smager sandwichen for første gang og kreatører, der forsøger at gøre Joe & The Juice kunsten efter og lave deres egen.

Kommunikationsdirektør hos Joe & The Juice Kasper Garnell fortæller B.T., at tunsandwich-salget er steget 37 procent på verdensplan og fordoblet i USA, efter Danielle Matzon begyndte at poste videoer om sandwichen. Kasper Garnell kalder Tunacadoens popularitet 'organisk' og understreger, at de ikke har betalt Danielle Matzon for hendes pæne ord.

På Joe & the Juice’s egen TikTok-profil skriver en bruger blandt andet:

»De 74 mennesker i kø til at hente deres Tunacado i dag var for meget.«

Flere brugere har efterspurgt mulighed for at købe brødet, der bruges på Joe & The Juice, Det kan ikke lade sig gøre, da det er en opskrift som Kohberg laver eksklusivt til koncernen.

Også lidt kritik er faldet i den danske koncerns retning. Flere TikTok’ere brokker sig nemlig over, at mængden af tun i sandwichen er for lille.

Dette er dog ikke det eneste kritikpunkt, der har ramt kæden. Joe & The Juice har længe stået anklaget i USA for at undgå at ansætte eller forfremme kvinder. Den 3. februar blev der indgået forlig i sagen, og kæden må nu betale 4,8 milioner kroner i bøde.