Tøjgiganten Nike chokerede hele USA, da de mandag offentliggjorde den omstridte football-spiller Colin Kaepernick som deres nye ansigt udadtil.

Nyheden har medført et stort kursfald på børsen og et hånligt tweet fra præsident Donald Trump, men har også fået hele verden til at snakke om dem, før den nye reklamekampagne overhovedet var sparket i gang.

Det er den så nu med reklamefilmen, som kan ses over artiklen, og lidt uventet er der intet politisk i filmen, som i stedet fokuserer på at følge sine drømme.

Colin Kaepernick speaker, mens USA's nok største sportsstjerner på herre- og damesiden, LeBron James og Serena Williams, indtager prominente roller.

Reklamens budskab om at tro på sig selv og drømme stort ligger meget i tråd med deres slogan 'Just do it', som fylder 30 år i år.

Den bliver modtaget godt af amerikanske medier og ligner umiddelbart en succes for Nike efter en hæsblæsende uge.

Og i det hele taget ser Nike ud til at have gjort alt rigtigt set fra et kommercielt perspektiv, fordi det har affødt så meget medieomtale, siger Eric Smallwood, direktør for reklame- og analysefirmaet Apex Marketing Group, til NBC.

»Lige nu betyder det, at de vinder krigen ud fra et pr-perspektiv,« siger han.

Former San Francisco quarterback Colin Kaepernick appears as a face of Nike Inc advertisement marking the 30th anniversary of its "Just Do It" slogan in this image released by Nike in Beaverton, Oregon, U.S., September 4, 2018. Courtesy Nike/Handout via REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY.NO RESALES.NO ARCHIVES. MANDATORY CREDIT. TPX IMAGES OF THE DAY Vis mere

Colin Kaepernick var quarterback for football-holdet San Francisco 49ers indtil 2016, hvor han under afspilningen af den amerikanske nationalsang satte sig ned i stedet for at stå oprejst.

Han gjorde det efter eget udsagn i protest mod undertrykkelse af og politivold mod sorte og andre minoriteter i USA, men højrefløjen vendte protesten til at handle om manglende respekt for flaget og amerikanske soldater.

Hans protest spredte sig hurtigt til mange andre sportsstjerner i især NFL og blev et af de mest betændte emner i USA i nyere tid. Colin Kaepernick forlod 49ers kort efter og har endnu ikke fundet et nyt hold at spille for, på trods af at han regnes for at være et godt første- eller andetvalg til de fleste NFL-hold.

I kølvandet på Nikes nye kampagne har mange på den amerikanske højrefløj reageret ved at boykotte Nike, og folk er begyndt at brænde deres Nike-tøj og lægge videoerne på sociale medier med hashtagget 'JustBurnIt'.