Hedder det yndlingssodavand eller ynglingssodavand? En medarbejder hos Faxe Kondi var tilsyneladende i tvivl, da vedkommende skulle udforme 800 reklameplakater, som mandag blev sat op i København og andre større byer i Danmark.

Stavefejlen blev på få timer spredt på sociale medier, hvor brugere morede sig kosteligt over fejlen. Men i stedet for at ærgre sig gul og grøn besluttede Royal Unibrew, der bl.a. producerer Faxe Kondi, at få noget sjovt ud af brøleren.

Mandag eftermiddag delte virksomheden således et opslag på deres Facebook-side:

»Damn autocorrect! Sommervarmen er åbenbart også steget os til hovedet. D'OH. Kender I det? Del din sjoveste autocorrect-brøler, og vi kvitterer med 3 rammer kolde Kvajekondi til de 10 sjoveste!,« lød opslaget, som også viser et billede af sodavandsplakaten.

Administrerende direktør i kommunikationsbureauet København Sune Bang siger dog til fagbladet Journalisten, at Royal Unibrew rammer ved siden af i sin krisehåndtering af sagen:

»De skriver, at fejlen stammer fra autocorrect. Jeg kender ingen programmer, som ville rette 'yndlingssodavand' til 'ynglingssodavand', og så kommer det til at føles lidt falsk. De forsøger lidt at skubbe fejlen ud af egen rede og sige 'det her er ikke en menneskelig fejl, det er en computerfejl'. Så det kan godt blive lidt for kækt,« siger han.

Til den kritik svarer nordisk marketingdirektør hos Royal Brew, Lars Mejlgaard:

»Det kan da godt lyde, som om han har en pointe. Det gik lidt hurtigt med at få lavet det opslag, men vi vurderede, at mange kunne genkende udfordringerne med autocorrect, så vi kunne få noget sjovt ud af det på denne her måde,« siger han til fagbladet.

De 800 plakater med hele Danmarks 'ynglingsdrik' hænger i gader og stræder til og med næste uge. Vil man være med i dysten om kolde kvaje-sodavand, skal man dele sin autocorrect-brøler inden tirsdag næste uge.