Du kender ham så udmærket fra din arbejdsplads. Eller hende. Kollegaen, som igen og igen får dig (og de andre) til at komme med himmelvendte øjne, når han eller hun igen fedter for chefen eller fortæller om, hvor hårdt vedkommende arbejder - i modsætning til dig, naturligvis.

Nu har Liz Ryan, som er ejer og stifter af det amerikanske selskab Human Workplace, i magasinet Forbes lavet en tjekliste over, hvad der kendetegner kollegaen, som alle andre hader.

Det skriver Finans.dk.

Liz Ryan har simpelthen lavet en guide til, hvordan du lettest generer dine kolleger. Det store spørgsmål er så, om du kan genkende kollegaen fra helvede i de nedenstående 10 punkter - eller måske (i en form for selverkendelse) må konstatere, at du faktisk selv gør dig skyldig i flere af dem.

Sådan får du dine kolleger til at hade dig:

1. Pral med hvor hårdt du arbejder, og hvor mange ekstra timer du bruger på jobbet.

2. »Name dropping« (eksempelvis ved lige at nævne overfor en kollega, at du skam så chefen i weekenden, sådan helt privat).

3. Udnyt din titel.

4. Brug 'jeg-har-langt-mere-erfaring-kortet' overfor kollegerne.

5. Tag æren for andres arbejde.

6. Påtving dem dine politiske holdninger og/eller religion.

7. Fedte for ledelsen.

8. Giv et kompliment, der reelt er en fornærmelse.

9. Misbrug oplysninger, du har fået i al fortrolighed.

10. Lad dine kolleger 'hænge til tørre', selv om du har sagt, at de kan regne med din hjælp.

Liz Ryan har heldigvis også et par gode råd til, hvordan du kan gøre det godt igen efter at have trådt godt og grundig i spinaten overfor en kollega. Konflikter mellem kolleger på en arbejdsplads vokser sig kun større, hvis der ikke tages hånd om dem, fortæller hun. Er det kun kort tid siden, du og en kollega gik helt galt af hinanden, skal du æde din stolthed og give vedkommende en undskyldning, anbefaler Liz Ryan.

»Hej, jeg er sgu ked af det, hvis jeg opførte mig uhøfligt over for dig i forgårs. Det var ikke meningen, at det skulle komme ud på den måde. Det må du undskylde.«

Selv hvis svaret lyder: »Jeg ved ikke, hvad det er, du taler om,« er det stadig en rigtig god vane at sige »Undskyld.«

Derudover bør du altid tænke over, hvad årsagen var, da du og en kollega er kom på kant med hinanden. På den måde kan du så vidt muligt sikre dig, at du ikke begår samme fejl igen.