Vi danskere er virkelig glade for slik i rigelige mængder.

Faktisk spiser hver dansker 8,18 kilo slik om året – kun overgået af finnerne, der kan mønstre 8,33 kilo pr. indbygger, skriver Politiken på baggrund af Zetland-singlen ‘Sliknationen’, der udkommer i dag.

Ser man på danskernes slikforbrug, er det i høj grad klassikerne, der bliver lagt i kurven, når lørdagshyggen skal sikres med en pose blandet godter.

Matador Mix fra Haribo er danskernes klare favorit, viser tal fra 2014 fra analysebureauet Nielsen, der indsamler salgstal fra de danske supermarkeder, tankstationer og 7-Eleven-butikker – men dog ikke fra mindre kiosker og bland-selv-butikker.

På top 20-listen over de mest populære slikprodukter findes også klassikere som Guldkarameller og Poletter og 'Skippers Pibes' lakridspiber mens det nye, sukkerfrie produkt Nellie Dellies også får sneget sig med.

»Klassikerne står nok stærkest, når der skal købes slik fredag og lørdag aften, og så bliver der købt ekstra god lakrids eller sukkerfrit som Nelly Dellies til hverdagen,« forklarer marketingsdirektør i Toms, Lars Christensen og fortæller, at det er de små udgaver af pingvin-stængerne chokofanter og heksehyl, der især hitter på bland-selv-slik-markedet.

Forskel på jyder og sjællændere

Ligesom der er forskel på den slik, der er populær i weekend og hverdage, er der også forskel på, hvilken slik man spiser i de forskellige dele af landet, fortæller Christian Boas Linde, Country Manager for Cloetta, der blandt andet fører Malaco og Skippers Pibes lakridspiber:

»Generelt er Vestdanmark måske mere traditionelle i slikvalget end Østdanmark er. Lagermand lakridskonfekt går som varmt brød i Vestdanmark. Vi har lige lanceret et nyt koncept med slik, der er gluten-fri og allergen-fri - og de der koncepter, som er lidt mere specielle, vinder først indpas i Østdanmark. Så håber vi jo altid, de sidenhen gør det i Vestdanmark også.«

Lars Christensen fra Toms ser også, at et produkt som Nellie Dellies klarer sig bedre i de større byer, ligesom han også ser en forskel i slikforbruget mellem mænd og kvinder:

»Mænd kan generelt godt lide almindelig sort lakrids, og kvinder er mere til det sukkerfri slik end mænd. Kvinder er måske lidt hurtigere til at fange det nye, end mændene er,« siger han.

Hos Cloetta ser man samme tendens – mænd er især glade for lakrids. Omvendt har et helt bestemt produkt en særlig plads i mange kvindehjerter, fortæller Christian Boas Linde:

»Der er også lidt forskel på kønnene, og her er juleskum er et godt eksempel – det er et stort hit blandt kvinder.«


Tabel: De 20 mest populære slikvarianter i 2014, solgt i supermarkeder og convenience-butikker som tankstationer og 7-Eleven:

1. Haribo Matador Mix, 350 g.
2. Nørregade Bolcher Assorteret 25 varianter*
3. Haribo Matador Mix, 140 g.
4. Skippers Pibes 8 stk, 136 g.
5. Haribo Click Mix, 140 g.
6. Haribo Matador Mix, 400 g.
7. Haribo Click Mix, 250 g.
8. Toms Guldkarameller, 100 g.
9. Fazer Skolekridt, 140 g.
10. Supeflyers 4 stk.
11. Haribo Stjernemix, 140 g.
12. Haribo Top Star Mix, 140 g.
13. Dumle karameller, 120 g.
14. Toms Pingvin Poletter, 140 g.
15. Toms Nellie Dellies Salty Liquorice, 90 g.
16. Toms Pingvin Blanding, 140 g.
17. Toms Pingvin Blue Jeans, 140 g.
18. Katjes Salte Fisk, 140 g.
19. Malaco Familieguf, 400 g.
20. Cloetta juleskum frugt, 100 g.

Kilde: nielsen analysebureau

* Salgstallet for Nørregade bolcher er udregnet på alle 25 varianter tilsammen i modsætning til resten af listens produkter, der står enkeltvis.