Lidt over klokken 15 fredag eftermiddag får Københavns Politi et opkald. En gruppe butikskunder 'råber og skriger og forstyrrer trafikken', lyder det i telefonen.

En patrulje sendes til butikken på Amager. Og her står det klart, at tumulten skyldes, at en butiksindehaveren er ved at dele gratis energidrik ud, skrev TV 2 Kosmopol i weekenden.

Men hvordan kan en læskedrik få danske børn til at gå så meget amok, at politiet må tilkaldes?

Svaret kan delvist findes på DBA, hvor den farverige energidrik sælges for svimlende beløb. En sælger på Amager har en flaske Prime Hydration med appelsin- og mangosmag til salg for 450 kroner. Men så er netop denne variant også 'ultra sjælden' og 'importeret fra Storbritannien', skriver hun i sit opslag.

Foto: DBA
Vis mere

Har man ikke råd til at smide en lille plovmand efter en halv liter kokosvand med mineraler og smagsstoffer, kan man for 65 kroner købe nogens tomme flaske, som man kan bruge som drikkedunk eller pynt på teenageværelset. En sælger fra Brønshøj forsøger sågar at få 35 kroner for den tomme og bulede papkasse med Prime-logo, som flaskerne blev fragtet til butikken i.

At den farverige Prime-flaske er blevet et eftertragtet statussymbol blandt de helt unge kan virke overraskende. Oprindeligt blev Prime Hydration nemlig skabt til sportsfolk, da den med sit indhold af elektrolytter påstås at kunne opretholde en god væskebalance, selvom man sveder meget.

Dens 'storebror' Prime Energy indeholder desuden dobbelt så meget koffein som en almindelig kop filterkaffe og må ikke sælges til børn under 18.

Når det alligevel er børnene, der slagter sparegrisen for at få fingre i de populære læskedrikke, skyldes det en vaskeægte genistreg fra det amerikanske firma bag, Congo Brands.

Foruden sponsoraftaler med fodboldklubben Arsenal har firmaet nemlig fået youtuberne Logan Paul og KSI til at være frontfigurer. Navnene vækker måske ikke genklang hos forældregenerationen, men på nettet er de nogle af de største superstjerner i verden.

På YouTube filmer de deres hverdag – en hverdag, der naturligvis inkluderer en masse indtagelse af Prime – og svarer på spørgsmål fra deres følgere – som ofte kredser om Prime. De farverige flasker står i baggrunden, når de filmer sig selv. Eller ligger i hånden, når de bliver filmet af andre.

Og så er der selvfølgelig prisen. Hvem ved sin fulde fem vil give udbudsprisen på mere end 100 kroner for en halv liter læskedrik? Den må virkelig være god til den pris.

»En dille bliver ikke til over natten. Du skaber ikke efterspørgsel på én dag. Det tager måneder, og det har taget dem måneder at gøre det her. Og det har været på en virkelig klog måde,« siger marketingekspert Eddie Hammerman til BBC, efter at KSI var ude at sige, at modtagelsen var kommet helt bag på ham og Logan Paul.

Logan Paul og KSI, poser på dækket af en åben bus, hvorfra de kaster Prime ned til de mange fremmødte.
Logan Paul og KSI, poser på dækket af en åben bus, hvorfra de kaster Prime ned til de mange fremmødte. Foto: Scott Garfitt
Vis mere

Eksperten påpeger desuden det geniale i, at man ikke få flere læskedrikke i handlen, i takt med at efterspørgslen eksploderer. Flaskerne er ikke i fast sortiment i de danske supermarkeder, og når der en gang imellem kommer et lille parti hjem, skal man være både heldig og observant, hvis man skal nå at få fingrene i en Blue Rasperry, Tropical Punch, Ice Pop eller en af de andre smage, før hylden er rippet.

»Det er en metode, man bruger til at få folk til at købe et produkt, før tilbuddet stopper, eller der ikke er flere varer tilbage,« siger Eddie Hammerman.

»Når man får at vide, at der kun er tre tilbage taler man om noget, der hedder tabsaversion. Vi vil ikke risikere at gå glip af et produkt, som vi tror, der ikke er særlig mange af,« siger eksperten og minder om dengang, vi flåede supermarkederne for toiletpapir under coronanedlukningen, fordi vi så andre gøre det og var bange for ikke selv at få noget.

KSI har i medierne adresseret beskyldningerne om at producere færre produkter for at pumpe prisen og interessen i vejret. Og han afviser, at det skulle være en strategi. Samtidig fordømmer han dem, der videresælger Prime til vanvittige overpriser.

»Jeg hader det. Jeg vil have, at alle får Prime til en ordentlig pris. Og det er ikke fair. Folk vil selvfølgelig sige, at det er forretning, men jeg synes bare, det er unfair,« siger han til BBC.

Om det er hans forsøg på ikke at fremstå som en benhård kapitalist, kan man kun gisne om. Faktum er, at fremgangsmåden synes at have virket. I februar udtalte Logan Paul, at firmaet på sit første leveår havde omsat for 1,69 milliarder kroner i salget af Prime og genereret et overskud på 744 millioner.