Newsweek kalder Barbie-Kens nye frisure et tegn på, at Dommedag er forestående - på linje med, at der lige nu er så varmt i Arizona, at rutefly ikke kan lette, og at avocadoer er blevet så dyre, at folk er begyndt at stjæle dem.

Hvad vi taler om? At Barbies drengeven »Ken« nu kan fås i en udgave med en såkaldt man bun - altså den der forkrøblede lille fletning på toppen af hovedet, der signalerer, at Ken er blevet en lille smule mere hip end dig.

Legetøjsfirmaet Mattel har overgivet sig: Ken vil fremover kunne fås med en særlig »man-bun frisure«.
Legetøjsfirmaet Mattel har overgivet sig: Ken vil fremover kunne fås med en særlig »man-bun frisure«.
Vis mere

»Vi fortsætter med at udvide vores udvalg af produkter, og redefinerer derved, hvad en Barbie og en Ken betyder for nye generationer,« sagde Barbies vicedirektør, Lisa McKnight, til ABC News..

Faktisk fås Ken snart i 15 forskellige nye udgaver, heriblandt en sort Ken og noget, der ligner en Ken med en næsten usynlig topmave, kamufleret bag en rædselsfuld Hawaii-skjorte. Den lille hårdut er dog den af Kens nye hipster-«accessories«, som nettet ubetinget har haft mest skæg med. Først og fremmest i form af hånlige tweets, der afslører, at hadet mod hipstere stadig er foruroligende intenst.

»Man-bun Ken ville helt sikkert blive meget fuld til en fest og forsøge at røre ved mit hår,« tweetede Ashley Ford.

Komikeren Ziwe fik Kulturnyhederne til at føle sig truffet med sit tweet: »Man-bun Ken tror, at det er nok at have en mor for at kunne kalde sig feminist!«

En artikel på Buzzfeed listede hele 69 ting, som den nye Man-bun Ken formentlig dyrker, heriblandt at gå til spinning med lyserøde gamacher - under sine shorts!

Nogle af tweets’ene er tilsyneladende skrevet af kønspolitiske hipstere:

»Jeg grinte også af Man-bun Ken, men pointen med den nye linje (af dukker, red.) er at hylde diversiteten af mænd - og det griner vi ad,« tweetede Brianna Wu.

Den mening kan der faktisk være noget om, for som redaktøren af et legetøjssite, Jim Silver, forklarede The Los Angeles Times, kan de mange nye Ken-dukker gøre en stor forskel for Barbie-producenten Mattel.

»Det almindelige mønster er, at for hver 6-8 Barbie-dukker et barn har, har de kun en enkelt Ken-dukke. Så hvis du man kan tilbyde en enkelt Ken, som børn ikke er interesseret i, kan det påvirke salget,« sagde Jim Silver.

Er man særligt interesseret i legetøj, bør man udtjekke Jim Silvers Youtube-konto: