Er du mere til mælk med en sjat kaffe i end den rene, sorte vare? Så er der muligvis gode nyheder til dig.

Noget så simpelt som kaffe med mælk kan nemlig have en antiinflammatorisk effekt på mennesker.

Det tyder et nyt studie fra Københavns Universitet, som netop er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Journal of Agricultural and Food Chemistry, på.

Forklaringen skal findes i en gruppe antioxidanter, som går under navnet polyfenoler – og som kaffebønner er fyldt med.

Man ved, at polyfenoler er med til at mindske såkaldt oxidativ stress i kroppen, som ofte forårsager inflammation.

Men meget tyder altså på, at polyfenolerne er endnu mere effektive inflammationsbekæmpere, når de får følgeskab af protein.

Det er her, mælken kommer ind i billedet.

Inflammation, eller betændelse, kan opstå i kroppen, når fremmede stoffer som bakterier og vira kommer ind. Immunforsvaret reagerer ved at udsende hvide blodlegemer og kemiske stoffer for at beskytte kroppen.

I det nye studie har forskere fra Institut for Fødevarevidenskab og Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab på Københavns Universitet undersøgt, hvordan polyfenoler opfører sig, når de sættes sammen med aminosyrer, som proteiner er opbygget af.

Forskerne påførte immunceller en kunstig inflammation. Nogle af cellerne fik kun polyfenoler, mens andre fik polyfenoler i kombination med aminosyrer.

Det viste sig, at immuncellerne, som fik kombinationen, var dobbelt så gode til at bekæmpe inflammationen.

Det er oplagt at forestille sig, at denne cocktail også kunne have gavnlig effekt på inflammation i mennesker, siger Marianne Nissen Lund, professor ved Institut for Fødevarevidenskab, i en pressemeddelelse:

»Det skal vi nu undersøge nærmere, i første omgang i dyr, og så håber vi, at vi kan få forskningsmidler til at undersøge det i mennesker også.«

Forskerne har i tidligere studier påvist, at polyfenolerne binder sig til proteiner i blandt andet kødprodukter, mælk og øl.

I et andet nyt studie har de testet, om molekylerne binder sig til hinanden i en polyfenolholdig kaffedrik med proteinholdig mælk. Svaret er ja.

»Vores resultat viser, at reaktionen mellem polyfenoler og proteiner også sker i nogle kaffedrikke med mælk, som vi har undersøgt. Faktisk sker reaktionen så hurtigt, at den er svær at undgå i alle de fødevarer, vi indtil nu har undersøgt,« siger Marianne Nissen Lund