Med fundet af en ny planet er NASA kommet ét skridt tættere på at finde liv i rummet.

De har nemlig opdaget en ny planet, som forskere kalder en 'super-klode', og det er sandsynligt, at den indeholder vand. Det skriver Jyllands-Posten.

Super-kloden, hvis officielle navn er GJ 357 d, er fundet ved hjælp af NASAs Tess-sattelit, som er et rumteleskop, der er designet til at kunne finde exoplaneter, altså planeter, der befinder sig uden for vores solsystem.

»Det er spændende, fordi det her er menneskets første super-klode i nærheden, som kunne have liv. Ved hjælp af Tess er vores lille men mægtige mission nået langt,« siger Doktor Lisa Kaltenegger, som har ledt studiet.

This artist's concept obtained October 30, 2018 courtesy of NASA/Ames/JPL-Caltech/T. Pyle shows Kepler-186f, the first Earth-size planet in the habitable zone. - After nine years in deep space collecting data that indicate our sky to be filled with billions of hidden planets, NASA's Kepler space telescope has run out of fuel needed for further science operations. NASA has decided on October 30, 2018 to retire the spacecraft within its current, safe orbit, away from Earth. Kepler leaves a legacy of more than 2, 600 planet discoveries from outside our solar system, many of which could be promising places for life. (Photo by NASA/JPL-Caltech/T. Pyle / NASA/Ames/JPL-Caltech / AFP) Foto: NASA/JPL-CALTECH/T. PYLE
Vis mere

Planeten menes at være cirka dobbelt så stor som jorden, og den ligger inden for den beboelige zone - altså i den rette afstand af dens stjerne til at kunne huse liv.

Samtidig vurderer Lisa Kaltenegger, at der er god mulighed for at finde flydende vand på planetens overflade.

Men man skal rejse længe for at nærme sig super-kloden. Den ligger nemlig 31 lysår fra jorden.

Til sammenligning er der cirka 8,3 lysminutter fra Jorden til Solen.