I dag skete det, der er blevet talt om i mange år. 

Den danske varmerekord fra 1975 blev slået. 

Men ifølge meteorolog for TV 2, Peter Tanev, kommer den nye rekord nok ikke til at holde lige så længe som den gamle.

»Spørgsmålet er lige nu, hvor længe denne rekord holder. Det er nok kun et spørgsmål om tid, før vi kan få 40 grader i Danmark,« skriver han for mediet.

Han påpeger, at risikoen for at slå rekorden har været til stede blandt andet som følge af global opvarmning. 

Rundt om i Europa er hedebølger blevet en fast del af sommeren, fortæller Peter Tanev.

Lørdag eftermiddag ved 15-tiden blev der målt svimlende 37,0 grader ved Ødum nord for Aarhus, oplyser Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) på X.

Dermed blev den historiske rekord fra 1975, hvor der i Holstebro blev målt 36,4 grader, endegyldigt slået.

DMI har også slået fast, at vi har en 'landsdækkende hedebølge', det kan du læse mere om her.