Den igangværende hedebølge kan også mærkes inde i de danske dagligvarebutikker.

Og derfor vil handlende over det ganske land kunne opleve et ganske usædvanligt syn i de kommende dage.

Medarbejdere iført shorts. Og nederdele.

»Med udsigt til hedebølge ser vi stort på den normal dresscode til fordel for bare ben hen over weekenden i alle landets butikker,« som Salling Groups presseafdeling oplyser til B.T.

Det vil altså sige i Bilka, Netto og Føtex.

På Facebook har især flere uddelere hos Brugsen og Superbrugsen skrevet opslag, hvori de gør kunderne opmærksomme på, at man kan møde personale i shorts og nederdele.

»Beklædningen skal være knælang og have et neutralt, professionelt udtryk,« lyder det flere steder enslydende om den besked man har givet de ansatte.

Hos Superbrugsen i Assens føler man også behov for lige at berolige kunderne i forhold til, hvad der er i vente:

»Bare rolig, hawaii-skjorter og klipklappere er stadig ikke en del af uniformen.«

Coop-pressechef Jacob Lassen supplerer over for B.T.:

»Hedebølgen er snart over os, og vi har derfor kommunikeret til lederne i vores butikker, at de lokalt kan aftale med deres medarbejdere, at det er tilladt at bære egne shorts eller nederdel efter behov,« skriver han i en mail:

»De fleste butikker har effektiv køling, men vi ønsker at passe godt på vores medarbejdere, hvis de høje temperaturer med op mod 40 grader enkelte steder udfordrer indeklimaet i butikkerne.«

Coop består også af Kvickly og 365discount.

Hos Rema 1000 er der ikke fra centralt plan dikteret nogen form for 'afklædning', men det er der en årsag til.

»Rema 1000 er selvstændige købmænd, så det styrer de selv med deres gode medarbejdere – og jeg kender da flere købmænd, der går i shorts,« konstaterer kommunikations- og ansvarlighedsdirektør Jonas Schrøder.