Nicoles chef kritiserede ofte, at hun var for lang tid om sine projekter. Det fik hendes kollega Martin til at foreslå, at de forsøgte at bytte navn i deres mails. Pludselig blev det Martin, der var lang tid om projekterne. Kunderne behandlede dem simpelthen forskelligt.

Det er Martin Schneider, der har delt historien på det sociale medie Twitter.

I 2014 arbejde Martin Schneider og Nicole Hallberg sammen i et jobbureau, hvor de hjalp virksomheder med at finde kvalificerede ansatte.

Martin Schneider indleder sin fortælling med ordene: 'Her er en lille historie om dengang, Nicole Hallberg lærte mig, hvor umuligt det er for professionelle kvinder at få den respekt, de fortjener.'

En dag havde Martin Schneider særlige problemer med en kunde. Kunden var belærende, ubehøvlet, afvisende og ignorerede Martins spørgsmål. Pludselig opdagede Martin noget. Han skrev med Nicoles signatur fra virksomhedens fælles mail-indbakke, og kunden troede derfor, det var Nicole, han skrev med.

Martin skrev, 'Hej, her er Martin. Jeg overtager projektet fra Nicole,' til kunden, og pludselig var kunden langt mere medgørlig, selvom Martins tilgang og teknik var fuldstændig den samme.

Han spurgte Nicole, om det var normalt for hende med den slags opførsel. Hendes svar var, at det ikke skete hele tiden, men at det skete en del.

Det fik de to kollegaer til at starte et eksperiment, hvor de to byttede navn. Martin ville underskrive alle sine mails med Nicole, og Nicole ville underskrive med Martin.

'Jeg var i helvede. Der blev stillet spørgsmålstegn ved alt, jeg foreslog. Klienter, jeg normalt ville kunne klare i søvne, var nedladende. En spurgte mig, om jeg var single,' skriver Martin Schneider.

Nicole derimod, hun havde sin mest produktive uge, og det fik Martin til at indse, at Nicole ikke arbejdede langsomt. Hun skulle simpelthen bare bruge længere tid på at overbevise sine klienter om at respektere hende.

'Jeg var ikke bedre til mit arbejde, end hun var. Jeg havde bare en usynlig fordel,' skriver Martin Schneider.

Ingen af de to arbejder længere i virksomheden, men Martin Schneider har aldrig glemt oplevelsen, som har fået en del opmærksomhed, efter han delte historien. Han understreger dog, at historien slet ikke handler om ham, og efter historien er blevet delt, er endnu et kønsproblem gået op for ham.

'Dette er lærerigt for mig. Hold da kæft, jeg fatter ikke, hvordan nogle af kvinderne på Twitter kan gøre det her hele tiden,' skriver Martin Schneider om sin oplevelse med nogle af internettets 'trolde'.

Hele Martin Schneiders fortælling er blevet lavet til en såkaldt story og kan læses her. Bemærk, at den er på engelsk.