Langt de fleste virksomheder benytter sig af jobportaler, ansøgninger og CV'er, når de søger nye medarbejdere. Men teleselskabet 3 har nu taget helt anderledes metoder i brug i rekrutteringen af nye medarbejdere.

Den seneste jobannonce for teleselskabet 3 er noget udover det sædvanlige. Den skriftlige jobannonce er nemlig skiftet ud med en håndholdt snap.

I løbet af 25 sekunder fortæller teamlederen for 3's telesalg, at de mangler 'nye holdkammerater', og hvis man er interesseret, så skal man blot sende en snap retur, med en præsentation af sig selv. Så er jobbet søgt, og tilbage er bare at vente på, at man modtager en snap fra 3 med besked om, hvorvidt man er gået videre eller ej.

'Vi ansætter folk efter deres personlighed. Som telesælger skal man være stærk til mundtlig kommunikation og ikke nødvendigvis skriftlig. Vi kunne se, at vi ikke fik nok ansøgere til telesalg via de traditionelle jobportaler, fordi mange af vores kandidater slet ikke befinder sig der,' forklarer Peter Kirk Nielsen, HR-direktør i 3, i en pressemeddelelse om baggrunden for initiativet.

Astrid Haug er digital kommunikationsrådgiver og ekspert i, hvordan virksomheder kan gøre brug af de sociale medier. Hun spår, at sociale medier i fremtiden vil få en større rolle i rekrutteringen af nye medarbejdere.

'Der er hård konkurrence om at få de rigtige folk til stillingerne, og derfor handler det om at målrette jobannoncerne til målgruppen, ligesom det handler om at fange deres opmærksomhed der, hvor de er,'​ understreger Astrid Haug og tilføjer, at man som virksomhed, ved at inddrage de sociale medier, viser, at man er nytænkende og med på beatet.

Hos 3 oplever de, at initiativet er blevet taget godt imod. Flere har sendt en snap tilbage, og de første ansøgninger fra mulige kandidater til jobbet er gransket.