Ejeren af mærket Jilted Royalty, Jay Read, har selv prøvet at være på kant med livet. Derfor er det blevet hans passion at gøre en forskel for hjemløse i sin hjemby Birmingham, England.

Det skriver Birmingham Mail.

Fra han var 15-20 år gammel var mode-bossen Jay Read dybt afhængig af heroin - et misbrug, der blandt andet betød, at han i en periode sad i fængsel.

»Jeg ved, hvordan det er at være ensom. Jeg ved, hvordan det er ikke at eje noget, og være afhængig af en substans og have psykiske problemer. Jeg har oplevet og overvundet alt, blot på grund af den person jeg er. Det er heldigt for mig, men nogle mennesker er ikke ligeså heldige,« siger han til det britiske medie.

Jay Read fortæller, at han hver dag ser folk på gaden, som lever under sørgelige forhold, og at han undrer sig over de folk, der går forbi med næsen i sky i stedet for at forsøge at hjælpe.

Selv tror han, at folk ofte har så mange fordomme, at de glemmer at sætte sig i de hjemløses sted. De glemmer, at fyren der sover foran supermarkedet i en sovepose, engang kunne have været en succesrig forretningsmand, hvis liv gik ned ad bakke, da hans kone gik fra ham.

For folk, der ikke ved bedre, ligner han blot er en misbruger, der burde tage sig sammen og få et job. Men i stedet for at dømme mener modebossen, at man bør forsøge at hjælpe.

»I stedet for at bruge et pund (8,40 danske kroner, Red.) på en Mars bar, kunne man give det pund til en hjemløs. Selv hvis han sparer sammen og bruger fem pund på noget, han ikke burde, har man alligevel hjulpet ham med at undslippe sin dårlige virkelighed.«

Jay Read er blandt andet frivillig for hjælpeorganisationen 'Helping the Homeless in Birmingham', der, som navnet indikerer, går på gaden for at hjælpe hjemløse. Her giver han blandt andet noget af det tøj, som hans mærke 'Jilted Royalty' har på lager, til hjemløse, der sover på gaden i bidende frost.

Derudover taler han med hjemløse hver eneste dag og giver ofte penge - også selv om det bare er et pund.

Jay Read grundlagde mærket Jilted Royalty tilbage i 2012 efter. I dag har han opnået international succes med virksomheden, som producerer tøj i begrænsede partier, og som fokuserer på kvalitet.