Cindy og Robert Whitehead og det lille medicinalfirma Sprout Pharmaceuticals har formået, hvad ingen medicinalgigant har klaret: At få godkendt et lægemiddel til at øge kvinders sexlyst.

Sig ikke »Viagra til kvinder« til Cindy Whitehead. Hun bryder sig ikke om udtrykket.

Whitehead har brugt fire år af sit liv på at få USAs lægemiddelstyrelse, FDA, til at godkende det lægemiddel, som hendes lille medicinalfirma eksisterer for: Et middel til at hjælpe kvinder, som har mistet lysten til sex.

To gange tidligere har FDA afvist den lille lyserøde pille, der nu går under navnet Addyi. Men når kampen for at få midlet godkendt er blevet beskrevet som David mod Goliat, så er der mere end én årsag til det.

Med bare 34 personer på lønningslisten har Sprout Pharmaceuticals ikke haft en medicinalgigants skyts at væbne sig med. Ikke at det nødvendigvis hjælper. Faktisk havde den langt større Boehringer Ingelheim-koncern, der oprindelig udviklede midlet, helt opgivet, efter at FDA første gang sagde nej i 2010.

Ind i billedet kom så ægteparret Cindy og Robert Whitehead, som da drev et firma for testosteronprodukter til mænds sexualdrift. Det droppede de og satsede alt.

Og når det nu er lykkedes dem, trods endnu et afslag fra FDA i 2013, så tilskrives det især Cindy Whiteheads evne til at galvanisere en lobbykampagne helt op i USAs Kongres, som en række kvinde-organisationer også kastede sig ind i.

Feminisme eller profit

Kampagnen har først og fremmest kørt på det påfaldende i, at der fandtes over 20 potensmidler til mænd men intet til kvinder. Man anklagede ganske enkelt FDA for at have en kønsbias og afvise Addyi på grund af en risiko for bivirkninger, som andre midler til mænd har i samme eller måske større grad.

Nogle kalder det en sejr for feminismen, andre en opvisning i aggressiv markedsføring – en kidnapning af en feministisk dagsorden i profitøjemed. Blot 36 timer efter godkendelsen solgte Cindy og Robert Whitehead deres firma for en rund milliard dollar. Plus måske mere, da de begge vil forblive involveret. Holder potentialet, kan Addyi blive en »blockbuster« på et marked, der spås at nå op mod to milliarder dollar i omsætning.

Kritikere peger på, at Cindy Whitehead nok har over 20 års erfaring i medicinalsektoren – hvor hun er en af de få kvindelige erhvervsledere – men at hendes baggrund er salg og marketing. Hun har før været omkring reklamebureauet McCann Erickson og shoppingkanalen QVC, hvor hendes fokus var brands til kvinder.

Whitehead – der på dagen for godkendelsen lod sig fotografere i lyserød kjole, neglelak og læbestift og med et par lyserøde boksehandsker på sin computerskærm – ænser ikke kritikken. Og fortæller, hvad der holdt hende gående, når også hun var tæt på at give op:

»I mine mørkeste stunder kiggede jeg bare på min indbakke og strømmen af breve fra kvinder, som fortalte mig, at det her var meget vigtigt.«