Turisterne strømmer til Sydkorea, og popfænomenet Psy og hans monsterhit ’Gangnam Style’ får en stor del af æren for den øgede opmærksomhed - særligt for bydelen Gangnam i Seoul.

At flere end en milliard mennesker nu har set musikvideoen 'Gangnam Style' på YouTube mærkes i turistindustrien i Sydkorea. 2012 var nemlig et rekordår for antallet af turister i Sydkorea. Det skriver VG.no.

En talsperson for de koreanske turistmyndigheder fortæller til DailyMail, at 'Gangnam Style' har skabt et helt nyt marked.

- Bare fra Storbritannien har vi haft en øgning på 10,6 pct. Det er en klar indikation på den øgende popularitet til Sydkorea som turistdestination. Psys ’Gangnam Style’ har bidraget stærkt til dette, sier Ramy Salameh til avisen.

Sydkorea har samlet oplevet en stigning på 13,4 pct. flere turister sidste år, og turistmyndighederne forventer kun, at opturen vil fortsætte.

Gangnam en fashionabel bydel i hovedstaden Seoul og turister, der besøger Seoul har mulighed for at komme på en guidet Gangnam-tur. Her bliver turisterne præsenteret for bydelen med bl.a. de eksklusive modebutikker og spa-afdelinger. Der tilbydes også kurser for folk, der gerne vil lære mere om Gangnam-musikgenren, der har fået navnet K-pop.

For at lokke flere turister til har turistmyndighederne for nylig lanceret en video, der fungerer som en guide til det ’ægte’ Gangnam. Videoen er foreløbig blevet set af 400.000 personer. Flere nye hoteller forventes ifølge The Guardian også at åbne i 2013, mens New York Times beretter om et besøgscenter med et hologram af Psy, som danser dansen fra Gangnam Style.

Bydelsleder i Gangnam, Shin Yeon-hee, mener, at bydelen Gangnam allerede kan sammenlignes med amerikanske bydele som Manhattan eller Beverly Hills.