Emil Minana fik i slutningen af november måned en bøde, da han kørte med metroen i København. Og så skrev han et digt til Metroselskabet. Det er nemlig hårde 750 kroner at betale i december måned, når julen står for døren.

Mange brugere af rejsekortet har formentlig glemt at checke ud på et tidspunkt. Emil Minana har månedskort til zone 1 og 2, men bruger sit rejsekort, når han skal længere end det.

En enkelt gang glemte han dog at stå af på DR Byen-metrostation, hvor zone 1 bliver til zone 3, for at checke ind på sit rejsekort.

Det udløste en bøde på 750 kroner. Men Emil Minana har taget en lidt alternativ metode i brug. Han har skrevet et digt til Metroselskabet, hvor han beder om nåde for at få annulleret bøden:

»Åh ak og ve, det er hårdt
At få en afgift det er lård
750 var en orn'li svi'r
Nu jeg ingen julegaver gi'r

Jeg har månedskort til zone 1 og 2
Så den er næsten altid go'
Og rejsekort jeg bruger til
Når jeg i zone 3 og 4 vil

Jeg er så flittig en betaler
Så det giver mig hjertekvaler
At jeg i min stress og jag
Glemmer at stå af

Så vil i ikke være søde
At annullere denne bøde
Og tænke, at det går jo nok
Det er vores gave i hans julesok«

Og Metroselskabet svarer på fornem vis tilbage med endnu et digt:

»Vi kan godt forstå, dit blik bli’r stift
når du stirrer på din kontrolafgift
Særligt slemt at dine kære
må julegaverne undvære

Når du skriver sådan om din bøde
så bliver vi jo ganske bløde
Men gyldig billet det må du jo have
rejsen med metro er ingen gave

Vi kan ikke behandle, altså her på Facebook
Din sag, dit fine kontrolafgifts-suk
Så godt du også skrev via m.dk
Så må vi se hvad vej det må gå

Men GLÆDELIG JUL vi dog ønske dig kan
Fra alle i Metroens Facebook-land«

Emil Minana håber på, at hans lille juledigt kan bringe smilet frem hos Metroselskabet:

»Jeg skrev digtet, fordi jeg blev ret frustreret over afgiften, men jeg jo også godt ved, at det ikke nytter noget at klage sin nød, når man får bøden. Og selvfølgelig håber jeg da på, at jeg ender med ikke at skulle betale afgiften,« siger han.

Om kundeservice i Metroselskabet vælger at annullere bøden vides ikke. Der gælder umiddelbart samme regler for alle, som har fået en bøde - og det er også selvom denne henvendelse får alle til at trække på smilebåndet.

»Vi synes, digtet er skrevet i en positiv ånd og fin tone, og det ville vi gerne kvittere med et lige så positivt svar,« siger Lise Hein, kommunikationschef i Metroselskabet, om selskabets lige så kreative svar.

Samtidig oplyser kommunikationschefen, at deres Facebookside primært handler om metrobyggeriet og Metroselskabet. Det er derfor ikke muligt at behandle kundehenvendelser via Facebook.