F.C. Zulu er det helt store hit på TV-messen i Cannes. Udenlandske TV-købmænd er vilde med de danske nørder, der ikke ved, hvordan man sparker til en bold eller snører et par fodboldstøvler. Idéen er allerede solgt til mere end 12 lande. Samtidig er FC Zulu-nørderne også på vej ud i verden som mobil-spil. Nordisk Film er klar med spillet til august.

Til gengæld er interessen for H.C. Andersen til at overse.

»Jeg tror, alle har fået nok,« konstaterer Morten Pankoke, chef for DR-salg.

Barnepige-TV er stadig nr. 1 på indkøbslisterne fra de 3.000 indkøbere fra hele verden, der stormer rundt med mobiltelefon og stopur i hånden for at nå deres aftaler hver 15. minut i Festival-palæet i Cannes.

Identifikation
»TV-tendensen handler stadig om at gøre os klogere på alt det nære. Hvis vi ikke kan bruge det til noget eller identificere os med det, så dur det ikke. »Par på prøve«-ideen strækkes i det uendelige. Nu handler det om den umulige teenager, frygtelige svigermor, værste bedste,« fortæller TV-værten Peter Hansen.

Udover at være TV-vært er han også adm. direktør i TV-produktionsselskabet Mastiff, der har stor succes med at sælge TV-ideen »Børn for begyndere«, der kører på TV3, til udlandet. »Børn for begyndere« er solgt til otte lande, heriblandt USA, og det kører allerede i Moskva og New Zealand.

»Min egen bror var inspirationskilde. Han havde ikke selv børn på det tidspunkt, men altid så mange gode idéer om, hvordan jeg skulle opdrage mine børn, så det lå ligefor at sige: jamen, så tage lige at prøv. Det er så let at være klog på andres vegne,« griner Peter Hansen, der ser mange muligheder for at udvikle TV-idéen.

Han noterer en ny tendens på det internationale TV-verden, der går på at skabe store TV-events, der forsøger at ændre samfundet.

»Man ser, at kokken Jamie Oliver får 230 millioner kroner af staten til at lave chokterapi-TV, der skal få de engelske unge til at spise sundere. Han viser bl.a. hvad chicken-nuggets er lavet af,« fortæller Peter Hansen og giver detaljer, der slet ikke bør læses efter at have spist morgenmad.

Dansk TV har længe spejdet mod England efter ny TV-tendenser, og her er det kendte celebrities igen sagen.

»Nej, de kendte bliver ikke arbejdsløse lige med det samme. Hvad enten det er reality eller i barnepige-genren. Kendte underviser børn, tager på kærlighedsø-ferier og turer rundt i en bus i Europa, og det ender selvfølgelig med, at alle hader hinanden.«

Det mest groteske, han har set i barnepige-TV-genren på TV-messen i Cannes, er »Tre kendte og en baby«.

»Her får et bøssepar og en kendt model udleveret en baby i fem dage. Babyen er en robot, der kan græde, tisse i ble og åbne og lukke øjnene. Til sidst sidder de to bøsser og græder over, at de aldrig kan få børn, mens robotten ligger og siger: Bye,bye.«

Don Ø er yt
Business-reality-TV som »Hyret eller fyret« eller »På Kontrakt med Don Ø« er derimod yt. Det har kun været en succes i USA og Finland.

»I de fleste lande går det galt med business-reality. Det kræver helt specielle personligheder og kapitalvillighed. Nu laver Tommy Hilfiger f. eks. TV-realityserien »The Cut«, hvor den heldige deltager får mulighed for at designe sin egen tøjserie«.

TV-dramaserier som »Dollars« og »Dallas« er også så småt på vej til at komme tilbage til skærmen, efter at have været slået ud af reality-TV.

»Nu starter drama-serier bare, hvor reality-serien slutter. Altså hvad skete der, efter f. eks. Popstars-stjernen havde vundet. Reality-TV har jo alle J.R og Pamela-typerne. I Danmark er vi utrolig dygtige til fiktion, nu mangler vi bare at kunne lave det billigere. Alle har brug for en TV-familie, du er i godt selskab med en halv time hver dag,« slutter Peter Hansen fra Mastiff.

De er skøre, de romere
Peter Hansen har store planer. Han vil gerne sætte Danmark på TV-verdenskortet med en historisk reality-serie, hvor deltagerne føres tilbage og leve som på romersk tid i »Romerriget«. Optagelserne skal foregå i Tunis.

»Vi vil forsøge at lave »Romerriget« til verdens største format. Vi har erfaringer med »Riget« fra svensk TV, hvor deltagerne lever i middelalderen, og nu vil vi gå endnu længere tilbage i tiden« siger Peter Hansen.

Rejseholdet Til Australien
Nu skal Ingrid og Fischer gøre kronprinsesse Mary kunsten efter down under. DR har solgt alle 32 afsnit af »Rejseholdet« til det australske SBS-netværk. Det er lidt af et plaster på såret efter det mislykkede USA-eventyr, hvor aftalen om at oversætte Peter Thorsboes EMMY-vinder glippede i sidste øjeblik.

»Vi kom langt, og nu forsøger Disney-selskabet Touchstone at finde et andet TV-netværk til »Rejseholdet«, men det tager sin tid, og selv om en TV-serie når skærmen, er det ingen garanti. Hvis der ikke er nok seere, bliver serien taget af uden at få en krone« fortæller Morten Pankoke fra DR Salg.ke@bt.dk