B.T. kårer: De bedste reklamer er dem, der gør, at vi bliver siddende foran tv’et. Her er de 10 største reklamestjerner.

I mange år var de henvist til biograf- reservatet, men reklamefilm fik en kæmpe opblomstring i Danmark, da man i 1988 skabte TV 2.

I starten syntes stort set alle uddannede skuespillere, at det var for klamt at lave reklamer, for så havde man jo solgt sin sjæl til den kapitalistiske djævel! Sådan er der stadig nogle få, der har det, men langt størstedelen af skuespillerne er grædefærdige over de beløb, de kan tjene ved at sælge øl, chips, bredbånd, sofastykker, fladskærme og forsikringspolicer i reklamer.

Og hvorfor kan de så tjene formuer? Af den simple grund, at kendte ansigter flytter kunder fra en butik til en anden. De er guld værd for virksomhederne, der får øjeblikkeligt afkast på bundlinjen. Vi andre kan også være glade, for de kendte hæver som regel reklamernes niveau - En win-win situation.

B.T. kårer her de 10 bedste billetsælgere.

1. Søren Pilmark
Rene tog, der går til tiden! Betjening, der kører i olie! Billige billetter og stille kupéer! Come on, DSB! Kører toget så også til Narnia, eller hva’?

Harry og Bahnsen-reklamerne er så langt fra virkeligheden, man kan komme, men det spiller ingen rolle. De er så stinkegodt lavet, at vi finder os i at blive løjet lige op i snuden af en dukke med sjovt hår og en smilende Søren Pilmark i kanonform.

Og gennemslagskraften er nærmest absurd: Når man hænger i køerne på de danske motorveje, kan man ind imellem se unger sidde på Berlingo-bagsædet og lege med Harry-dukker! Efter otte år som Bahnsen og en hel del millioner rigere kører den lyse komiker på businessclass.

2. Peter Frödin og Kirsten Lehfeldt
Det er en Om’er! vræler Philip til Fredrik, når makkeren demonstrerer, hvor syg i potten han er.

Parodien på to velbetalte lyn med hang til højt hår og havneudsigt - den benhårde reklameboss og den anstrengt kreative, håbløse primadonna - er selvsving, når det er fedest.

Linken, LaCure, er, at vi med Om’eren kun tørster efter mere af samme slags! Frödin og Lehfeldt får ikke guldbajeren, men står solidt på kassen.

3. Nikolaj Lie Kaas
I stedet for den vrede kunde Diana er Punkt 1 nu gået om bag disken og rammer max med Nikolaj Lie Kaas i rollen som den lettere imbecile, men meget imødekommende hvidevarenørd Arne Hviid.

Kaas trækker på hele karrierens katalog af funky fjolser, og så har han et reklamesmil, der kan gøre enhver brødrister misundelig. Guddommelig i sin nye gule udsalgsdragt. 3. pladsen sidder lige i køleskabet.

4. Peter Gantzler og Henrik Prip
Totalkredits reklamer handler om hjælpsomhed, snusfornuft og omsorg for det nære, og selv om filmene er nærmest irriterende ordinære, tager Prip og Gantzler som Ringer og Graver tonen rent.

Lavmælt og jordbundent inkarnerer de med autencitet det landsby-Danmark, hvor man spiller fodbold på anlægget, bowler og går til stand-up i forsamlingshuset. Makkerparret gennem mere end 20 film er dog presset bagfra.

5. Dejan Cukic
Dejan Cukic er et ansigt, der har flyttet markedsandele på det trængte boligmarked.

Når han sammen med makkeren Peter Aude gelejder flyttekasser rundt mellem handlede parcelhuse og villaer, er han venligheden selv midt i en verden af forvirrende flexlån, hårde prioriteter og uigennemskuelige ejerskifteforsikringer.

Ejendomsmæglerkæden sagde: Bring it all Home, Dejan! Og det gør han i Top 5-stil.

6. Mads Mikkelsen og Nicolas Bro
Ib og Ib kører ikke længere frem og tilbage mellem landsdelene.

Som Brobizz-sælgere er de afløst af en irriterende strigle med megafon. Men den sidste snot må være grædt over de skrottede færger, for Mads Mikkelsen og Nicolas Bros geniale film har cementeret Storebæltsbroen som et nationalsymbol på linje med kongehuset. Billige var de ikke!

7. Jens Andersen
Han elsker smal dramatik på byens klejne scener, men inhalerede en så bastant reklamesucces, at Polle fra Snave nærmest har stået i vejen for skuespilleren Jens Andersen. Det er svært at se ham i rollen som thailandsk trækkerdreng på teatret uden at tænke: Så stop dog flæberiet, Polle!

Sonofon-figuren hittede videre som 'Polle Fiction' i biffen, og Jens Andersen fik en evig plads i Hall of Mobilos.

8. Søren Fauli
Han gjorde det strålende inden i Toms skildpadde. Men så begyndte alle de rare kommercielle penge at brænde i lommen, og efter den spekulative tv-serie 'Deroute' er man helt i tvivl: Synes Fauli, at reklamer er noget skidt?

Alle ved da, at reklamer er fulde af løgn, og Fauli må afregne sit mystiske samvittighedsnag med Vorherre og sin bankrådgiver. Men han gjorde Toms spiseligt, og det rækker til en plads midt i feltet.

9. Paprika Steen
En kvinde kører i sin bil på lige landevej og støder ind i det eneste vejtræ i miles omkreds. Eller hun punkterer. Eller får stenslag i forruden. Og hvad gør den hjælpeløse stakkel? Hun ringer da til Codan, som straks kommer med en lånebil!

Bortset fra, at forsikringsgribben er ekstremt nærig med lånebiler og aldrig ville forsikre en skodbilist som Paprika Steen, så var hendes smil det hele værd!

10. Thomas Bo Larsen
Nok var der lidt rigeligt falde-på-halenfarce over TDC’s bredbåndsreklamer, som fyldte godt i sendefladen for et par år siden. Men med Thomas Bo Larsen i rollen som den distræte familiefar Per fandt selv to-årige børn ud af, at TDC var noget med internet. Så stærkt et fjæs, at man selv i dag får den syrede doktor Larsen på nethinden, når man skælder ud på telegiganten.