Dyreste dramaserie i DRs historie

En lang række at landets mest fremtrædende skuespillere er på rollelisten, når instruktøren Ole Bornedal til april starter på optagelserne på »1864«, som er den dyreste TV-serie på DR nogensinde med en pris på 173 mio. kr. Det skriver b.dk.

Blandt de medvirkende er Sidse Babett Knudsen, Jens Jørn Spottag, Henning Jensen, Henrik Prip, Rasmus Botoft, Pilou Asbæk, Zlatko Buric, Nicolas Bro og Peter Gilfort.

Hertil kommer fire unge skuespillere - Jens Frederik Sætter-Lassen, Jakob Oftebro, Marie Tourell Søderberg og Sarah Sofie Boussnina - der udfylder rollerne i den kærlighedshistorie, som den episke motor i serien.

Ole Bornedal, der både instruerer og har skrevet manuskriptet, der er frit baseret på historikeren Tom Buk-Swientys to bøger om 1864, præsenterede torsdag formiddag projektet for offentligheden.

Optagelserne starter 8. april. Der er afsat 100 indspilningsdage, og optagelserne finder sted på Fyn og i Tjekkiet. 150 skuespillere og flere tusinde statister skal få pulsen til at banke i serien.

»Det bliver et drama, der svinger mellem kærlighed, glæde og sentimentalitet og den mest brutale krig, der har fundet sted i vores land,« siger Ole Bornedal til b.dk.

Instruktøren taler om projektet med stor entusiasme. Han har selvfølgelig nærlæst Buk-Swientys bøger, som gengiver en række af de mange breve, som soldaterne sendte hjem fra den blodige krig, og her har hæftet sig ved et fællestræk.

»Næsten alle nævner lærkens sang, som man kunne høre mellem slagene. Når den brutale kanontorden holdt pause, kunne soldaterne høre lærkernes poetiske sang,« siger Ole Bornedal.

TV-dramaet handler om Danmarks nederlaget til Preussen og Østrig i 1864, som efterlod landet med et mangeårigt nationalt traume. Serien beskriver både det politiske spil og selve krigen, og det hele er bygget op omkring en kærlighedshistorie mellem to unge mænd, Laust og Peter, og den unge kvinde Inge.

Samtidig forbindes 1864 med nutiden i 2014 igennem en ung kvinde, der har mistet sin bror i Afghanistan. Hun finder nemlig Inges dagbog fra 1864, som både er en krigs- og en kærlighedshistorie.

Et historiske drama kræver først og fremmest et godt manuskript, siger instruktøren.

»Det skal rumme nogle karakterer, som man kan identificere sig med og føle med. Det historiske er ikke det vigtigste i den forbindelse. Jeg har selv et bagkatalog af historiske film, hvor tunge, sure, gamle mænd sidder bag et bord og diskuterer politik. De har virket som kedelig historieundervisning, der giver en lyst til at pjække. Så det skal man holde sig fra,« siger Ole Bornedal.

Han mener, at Tom Buk-Swientys bøger spænder et sikkerhedsnet ud under fortællingen om krigen og politikken, så den hovedtræk er historisk korrekt.

»Vi siger ikke, at det her er en dokumentarserie. Det er først og fremmest et episk drama og en eventyrlig fortælling. Og det kan folk godt læse indenad,« siger Ole Bornedal.

Tom Buk-Swienty er historisk konsulent på filmen, og han har løbende læst med på manuskriptet. Han er sikker på, at filmen vil komme til at skabe debat og diskussion. Sådan som næsten alle historiske film gør.

»Historikere er jo stort set uenige om alt, så det er svært at tale om historisk korrekt. Men jeg har været omkring en lang række fakta omkring det politiske miljø dengang, uniformer og troppebevægelser, så der bliver tale om et historisk sandsynligt univers,« fortæller forfatteren.

»Jeg er jo af natur dokumentarist. Ole Bornedal laver dramaer, så han er nødt til at bruge nogle greb og sætte nogle ting på spidsen, og det fungerer dramatisk rigtigt godt. Som jeg har læst manuskriptet, så kommer man virkelig ind i den her verden.«

»Men der vil helt sikkert være historikere, der får noget at tale om. Det her er både drama og historie. Vi vil se et meget præcist billede af, hvordan der så ud på Dybbøl og Dannevirke. Jeg tror, at serien vil inspirere mange til at sætte sig ind i krigen i 1864 på samme måde som jeg selv har gjort det, når jeg har set historiske film,« siger Tom Buk-Swienty.