Det er første gang, at et mediebrand har opbygget en så stor gruppe af følgere på det sociale medie.

Med unikke billeder fra havets dyb, tårnhøje bjergtinder og alt derimellem forsøger mediet National Geographic at fascinere folk over hele verden.

Den mission er tilsyneladende lykkedes godt blandt brugere af billed- og videomediet Instagram, hvor det er lykkedes National Geographic at skaffe over 100 millioner følgere.

Det er første gang, at et medie krydser den gyldne grænse.

Milepælen begejstrer Gary Knell, der er formand i National Geographic Partners.

- Vi er taknemmelige for og opmuntrede af, at 100 millioner mennesker gerne vil have National Geographic lige ved hånden.

- Drevet af vores dedikerede fans og umådeligt talentfulde fotografer bruger vi Instagram til at vise vores verden gennem bjergtagende billeder, der inspirerer mennesker til at tage vare på planeten, siger han i en pressemeddelelse.

Med i gruppen, der har flere end 100 millioner følgere på Instagram, er blandt andre sangerinden Selena Gomez og skuespiller Dwayne "The Rock" Johnson, som har henholdsvis 146 millioner og 132 millioner følgere.

National Geographic blev grundlagt i 1888, da en gruppe videnskabsmænd gik sammen om at skabe et tidsskrift, der kunne øge og udbrede kendskabet til geografi.

I dag udkommer magasinet på 31 forskellige sprog og har efter eget udsagn 50 millioner læsere på verdensplan.

Foruden magasinerne producerer selskabet blandt andet også tv-indslag, verdenskort og undervisningsmateriale.

Ifølge Gary Knell er National Geographic afhængige af de fantastisk fotos, som selskabets tilknyttede fotografer fanger og deler på daglig basis.

- National Geographic og fotografering er gået hånd i hånd, lige siden vi først udgav fotos i vores magasin i 1889.

- Dengang blev vi anset for at være pionerer, og gennem Instagram her 130 år senere finder vi nye måder at skabe banebrydende visuelle historiefortællinger på, siger han.

Derfor fejrer mediet den enorme tilslutning med en fotokonkurrence. Brugere på Instagram opfordres til at dele et billede på sin profil og indsætte teksten "#natgeo100contest".

Vinderen kommer på en fototur til Tanzania.

/ritzau/