Når to legendariske boybands lørdag går på scenen i Herning, er der lagt op til en nostalgi-fest. Mange gamle fans er forventet blandt de hvinende koncertgæster.

Hvinende piger, heftige dansemoves og røgmaskiner for fuld damp. Der har i op mod tyve år været en klar opskrift på en god boyband-koncert, og nu er muligheden der for at opleve det igen.

Lørdag gæster de amerikanske boyband-legender Backstreet Boys sammen med New Kids On The Block Jyske Bank Boxen i Herning som led i deres fælles verdensturné.

Begge musikgrupper havde deres storhedstid i 1990erne, men er blevet genforenet i henholdsvis 2005 og 2008, og gruppernes medlemmer er i dag mellem 32 og 42 år gamle.

- Man opbyggede et helt særligt marked, hvor man gik ret målrettet efter piger under 15 år, og der var et forbrugspotentiale der, som det lykkedes at udnytte ret godt, siger musikforsker og forfatter Henrik Marstal om 90ernes boyband-æra.

Backstreet Boys har således solgt hele 130 millioner album på verdensplan, mens de lidt ældre New Kids On The Block har solgt omkring 80 millioner.

Og i 90erne var der netop mere plads til den lidt »verdensfjerne«, glade popmusik, som de to boybands repræsenterer, mener Henrik Marstal.

- Nullerne var et lidt mere alvorspræget årti, blandt andet på grund af 11. september. Man hørte noget musik, som man som lytter investerede sig selv i, man hørte ikke bare musik, der gjorde en glad, siger musikforskeren, der dog ikke vil afvise, at boybands kan komme til at hitte igen.

Men med nutidens online musiktjenester er det blevet nemt igen at høre den musik, man hørte for eksempelvis 15 eller 20 år siden.

- Nostalgi har altid været en meget stærk drivkraft i musiktilegnelsen og musikforbruget. Med Youtube og Spotify kan vi hurtigt komme tilbage og høre den musik, vi hørte engang. Jeg tror, der er mange, der godt ved, at det er »yt« at høre Backstreet Boys, som hører det alligevel, fordi det er nemt at få adgang til det, siger Henrik Marstal.

Der har da også være stor interesse for lørdagens koncert, lyder det fra koncertarrangøren, Live Nation.

- Vi havde forventet, at vi ville sælge 6.000-7.000 billetter, og jeg vil skyde på, vi kommer til at ramme omkring 10.000, så det er vi rigtigt glade for, siger promotor Jesper Christensen.

Med 15.000 udbudte billetter ventes koncerten således ikke at blive udsolgt, men det overrasker ikke arrangøren.

- Det er jo noget siden, de to bands var omkring, og dengang var fansene unge, og de er blevet ældre, siger Jesper Christensen, der også kan fortælle, at en del af koncertgæsterne er gamle fans, der nu tager deres døtre med ind at se ungdomsidolerne.

- Så det bliver en rigtig pigeaften, det er der ingen tvivl om, siger han.

Og det vil da også primært være de gamle fans, der dukker op i Boxen lørdag aften, forudser musikforsker Henrik Marstal.

- I denne her gruppe unge teenagere, man ramte, var det helt klart mor og fars penge, der blev brugt på at købe koncertbilletter og T-shirts, eller penge, man sparede op ved at arbejde på benzintanken. De mennesker er i mellemtiden blevet 30 år, er færdige med deres uddannelse og er begyndt at tjene penge selv og er blevet forbrugere, der har råd til det, siger Henrik Marstal.

Efter koncerten lørdag går turen for boybandsene videre til henholdsvis Malmø og Oslo, hvorefter de har en række koncerter i Australien og Asien.