Forfatteren Jussi Adler-Olsen mestrer det klassiske krimiplot, der kombineret med det prominente hold bag de planlagte filmatiseringer giver hans historier potentiale til biografsucces. Modsat er forfatteren ikke en ener i Stieg Larsson-klassen, mener to kritikere.

Det ligner opskriften på bastant biografsucces. Zentropa vil filmatisere Jussi Adler-Olsens krimier om afdeling Q. Mandag lagde filmselskabet de prominente ingredienser frem for verdenspressen i Cannes, og det kan næste ikke gå galt, spår souschef på Berlingskes kulturredaktion Jesper Eising.

- Rent brandmæssigt tror jeg, de kommer ud med noget af det mest attraktive, man kan lave for tiden, siger han.

Zentropa planlægger filmversioner af de ti planlagte bøger om politiets »Afdeling Q«, hvor hovedpersonen kommissær Carl Mørck forsøger at opklare glemte sager. Nikolaj Lie Kaas tager sig af rollen som Carl Mørck, Nikolaj Arcel står for manuskriptet, og instruktøren bag »Klovn the Movie«, Mikkel Nørgaard, sætter sig i instruktørstolen.

Den lange filmserie bliver det seneste i en lang række filmatiseringer af nordiske krimier. Opmærksomheden er stor, men konkurrencen er tilsvarende hård.

Beder man politikens krimianmelder Bo Tao Michaëlis vende blikket mod krystalkuglen, spår han, at markedet nærmer sig mætheden. Jesper Eising er enig, men tror ikke, det mættede marked bliver »Afdeling Q«-seriens hovedpine.

- De kommer til at konkurrere med an masse andre, men Jussi Adler-Olsen er et ekstremt velsælgende navn. Hans læserskare bliver attraktiv, og Nikolaj Lie Kaas er altid et stort trækplaster, siger han.

Samtidig har Nikolaj Arcel potentiale til at fjerne Jussi Adler-Olsens historier fra den velkendte hovedstrøm i den nordiske krimi-bølge:

- De siger, de vil forsøge at lave noget nyt. Og Nikolaj Arcel er ekstremt bevidst om, hvad han gør, hvad andre gør, og dermed også på at lave noget andet end alle andre laver, siger Jesper Eising.

I forhold til de bestræbelser kan bøgerne om Carl Mørcks liv og arbejde blive en udfordring. Jussi Adler-Olsen skriver meget klassiske krimier, fortæller han. Til gengæld er forfatterens sans for det veldrejede plot og den klassiske hovedperson et attraktivt udgangspunkt.

- Du har det klassiske. En politimand har en personlig bagage, som han kæmper med. Samtidig skal han løse de her glemte sager. Omkring sig har han nogle hjælpere og nogle modstandere. Han kan udvikle sig henover en serie, samtidig med at man kan putte ham ind i de her filmiske rum, hvor han skal løse spændende og blodige sager.

Udlægningen af krimidarlingens plotsans møder opbakning hos Bo Tao Michaëlis, der tilføjer, at de ofte drabelige historier tilføjer et ekstra element.

- Han har tilført den nordiske politiroman nogle mere groteske og grusomme plot, end man plejer at se i Danmark. Det gør ham mere interessant, siger han.

Alligevel forventer anmelderen ikke en succes i Stieg Larsson-klassen. Carl Mørck er for klassisk til at hamle op med Stieg Larssons hovedroller.

- Uanset hvordan man vender og drejer det, var Stieg Larssons roller meget originale for genren. Jussi Adler-Olsen er meget mere traditionel, siger Bo Tao Michaëlis.

Den første film om »Afdeling Q« får premiere i slutningen af 2013. Derefter er planen en film om året.