Latino-musik dominerer global liste over mest sete videoer. Herhjemme toppes listen af danske musikere.

Når danskerne ser en musikvideo på YouTube er det som oftest med en dansk kunstner.

YouTube har opgjort, hvad de 20 mest populære musikvideoer herhjemme har været i år, og heraf er de 12 danske. De fem øverste pladser er besat af danske kunstnere, skriver Politiken.

Førstepladsen går til rapperen Gilli og hans hit "Vai Amor". Derefter følger en video fra årets "X Factor" med duoen Maria & Bea, der optræder med Nicki Minaj-nummeret "Anaconda" og på tredjepladsen er det Branco og Gilli med "All In".

De næste to pladser går til MGP-stjernerne Soda med sangen "Bedste veninder" og som nummer fem er det internetfænomenet Albert Dyrlund, der har besøg af Sidney Lee og Jesu Brødre på sangen "Vafler".

Først på sjettepladsen dukker den første udenlandske kunstner op i form af den amerikanske sanger Billie Eilish og hendes hit "bad guy".

Globalt er det latino-musik, som er totalt dominerende genre med de fem mest afspillede videoer, skriver BBC.

Øverst ligger "Con Calma" af Daddy Yankee, mens Rosalía er nummer to med "Con Altura".

Det er tredje år i træk, at en sang på spansk er den mest sete globalt på YouTube.

I 2018 tilfaldt æren "Te bote" med Nio García, mens det i 2017 var "Despacito" af Daddy Yankee og Luis Fonsi. Det er også den mest sete video i YouTubes historie med 6,5 milliarder afspilninger, skriver BBC.

/ritzau/