En teaterudflugt behøver ikke længere være en større opsætning med fine middage inden forestillingen. De mindre teatres billetsalg stiger i en tid, hvor de større institutioner har svært ved at fylde salene.

Selv om teatret ikke længere har særstatus i samfundet og ikke er et kulturelt samlingspunkt i samme grad, som det før har været, går det godt for de danske egnsteatre. Der er sket en forskydning i danskernes teaterkultur, lyder forklaringen fra Louise Ejgod Hansen, som har forsket i egnsteatre og publikumsforskning ved Aarhus Universitet.

»Egnsteatrene tilbyder en intim oplevelse, som man ikke kan få andre steder. Nærværet i scenekunsten spiller en helt anden og langt mere central rolle, end den af gode grunde gør i de større opsætninger,« siger hun.

Som Information kunne fortælle tirsdag, så er billetsalget til teaterforestillinger hen over de sidste 30 år faldet med 33 procent. Men den udvikling oplever egnsteatrene langt fra i samme grad.

Vigtigheden af nærværet nikker teaterlederne ude på egnsteatrene samtykkende til. På teateret Mungo Park i Kolding er markedsføringen af forestillingerne et nødvendigt udgangspunkt, men det er, når teateret indgår i andre dele af oplevelsen, at de rigtigt kan se en forskel.

»Vi deltager aktivt i debatter og dialoger om vores opsætninger for at følge folks oplevelse hele vejen fra billetkøb til evalueringen over aftenkaffen,« siger Mungo Park Koldings teaterdirektør, Lasse Bo Handberg.

Ifølge ham har det en stærk værdi hos publikummet, at man vedkender, hvor teateret kommer fra, og at det er udgangspunktet i forestillingerne.

Det er noget, andre teaterledere er helt enige i. På Vendsyssel Teater i Hjørring går teaterleder Peter Schrøder meget op i, om opsætningerne på scenen har et lokalt tilsnit.

»Det skal ramme lige ned i hjertekulen på Nordjylland. De skal mærke, at vi fortæller deres egne historier fra scenen,« siger han.

Og det har vist sig at være en vinderopskrift, da det er blevet besluttet, at Vendsyssel Teater skal have helt nye rammer at optræde i. Et nyt teater står klar til brug i år 2016.

»Det, synes jeg, er en stor indikation for, hvor massiv teaterinteressen stadig er,« siger Peter Schrøder.

I Randers arbejder egnsteateret hårdt på at ændre det gammeldags image, en teatertur lider under. Teaterleder ved Egnsteater Randers Peter Westphael mener, at det ikke skal være en »begivenhed« at gå i teateret.

»Det er ikke længere et helaftens-arrangement, hvor det gælder om at blive set på den fine restaurant inden forestillingen og gå hjem og have sex med konen efter,« siger han med henvisning til den gængse opfattelse af en aften i teateret.

Fælles for mange egnsteatre er, at de er begyndt at tilbyde mere end forestillinger med et lokalt twist. I Randers kan man både gå til kor og skrive sig op til en af de mange dramahold, teatret tilbyder. Det, mener Peter Westphael, er med til at give lokalsamfundet en følelse af medejerskab.

En tankegang, som Louise Ejgod Hansen fra Aarhus Universitet, sagtens kan følge. Hun forklarer, at egnsteatrene har en anden tradition for at henvende sig til en bredere del af befolkningen, og de erfaringer bruger de også i dag.

»Da de har en lokal forankring, der giver dem en fornemmelse af, hvad der er vigtigt for byens borgerne, kan de nemmere søsætte initiativer for at invitere dem indenfor. De er moderne kulturhuse,« siger hun.