Begge parter ser afgørelsen som en sejr, men Mai Manniche anker udfaldet.

Realityportalen kunne tidligere i dag fortælle, at der nu er faldet afgørelse hos Forbrugerklagenævnet i sagen mellem Mai Manniche og Cengiz Salvarli. Her var der medhold til ‘Familien fra Bryggen’-deltageren, der derfor kan kræve pengene tilbage i sagen.

Forbrugerklagenævnet gjorde det klart, at afgørelsen ikke er truffet på baggrund af den pris på 200.000 kroner, som Mai Manniche skulle have oplyst Cengiz, eller fordi diamantens kvalitet var for dårlig. Derfor er smykkedesigneren egentlig godt tilfreds med afgørelsen, der i stedet blev truffet, fordi ringens samlede kvalitet var mangelfuld.

– Jeg ser det som en kæmpe sejr for os. Alt de har anklaget os for i forbindelse med det her har vist sig at være løgn. Diamantens kvalitet er endda bedre, end vi lovede på grund af forsigtighedprincippet. Vi har intet gjort forkert. De (Forbrugerklagenævnet, red.) vælger så at holde det op på noget andet omkring grabberne, men der siger vi så, at de jo har haft ringen i et år og haft den i brug. Vi har også tilbudt dem at udbedre det. Faktum er dog bare, at alt det vi er blevet beskyldt for med hensyn til diamantens kvalitet ikke passer, siger Mai Manniche til Realityportalen.

Hun er heller ikke enig i ekspertens vurdering af, at ringen er 25.000 kroner værd.

– Vi er jo et brand, og det betaler man for. Hvordan vurderer du for eksempel en Chanel-taske? Vi oplyser vores pris, og så må folk selv vælge, om de vil have det eller ej. Jeg vil så sige, at det er helt sindssygt med en værdi på 25.000 kroner. Så vil jeg da gerne købe ti af dem, hvis jeg kan få det til den pris, slår hun fast.


Anker afgørelsen

Mai Manniche gør det klart, at selv om hun ser selve afgørelsen som en sejr, så er hun ikke tilfreds med udfaldet. Mai Manniche ønsker derfor ikke at efterleve afgørelsen fra Forbrugerklagenævnet, og hun har valgt at anke.

– Vi vil ikke lade købet gå tilbage. Vi har sagt, at vi gerne vil udbedre det, men det har Cengiz ikke ønsket – nok fordi han bare vil have pengene tilbage, siger smykkedesigneren og slår fast, at de ser det som en sag mellem to virksomheder og altså ikke en forbrugeraftale, som Forbrugerklagenævnet kom frem til.

– Og de har tjent mange penge på at misbruge mig og svine mig til. Så nej, vi vil ikke efterleve afgørelsen, siger hun.

Cengiz: Det er jo helt sort

Da Realityportalen fanger Cengiz på telefonen er ‘Familien fra Bryggen’-deltageren også godt tilfreds med Forbrugerklagenævnets afgørelse.

– Ja, det er jo skønt. Men jeg vil sige, at det ikke kom bag på mig. Ringen er jo blevet vurderet af fem forskellige nu, der har sagt det samme; at den er langt mindre værd, end Mai påstår, siger Cengiz.

Han lægger ikke skjul på, at han ser afgørelsen som en stor sejr, og han kan slet ikke forstå, hvordan Mai Manniche kan have nogenlunde den samme følelse.

– Jeg kan ikke se, hvordan hun kan se det som en sejr. Det er jo helt sort. Hun har sagt, at ringen er 200.000 kroner værd, og jeg har betalt 80.000 kroner. Eksperten siger jo nu, at den er 25.000 værd, og at den desuden er ubrugelig. Hun har blandt andet lavet grabberne for små til at holde en diamant. Jeg kan da kun se det som en dårlig ting for hende, siger han.

Klar til retssag

Cengiz frygter ikke, at ankesagen vil falde anderledes ud, og han er klar til at gå hele vejen for at få ret og få sine penge tilbage.

– Jeg har vundet, og sådan er det. Hun må gøre, hvad hun vil, hvis hun gerne vil trække det ud. Vi er også klar til at tage i retten. Uanset hvor hun vil hen med sagen, så er jeg klar, og så vinder jeg, slår han fast.

Mens Cengiz kunne juble over Forbrugerklagenævnets første afgørelse, så fik Mai Manniche tidligere på året medhold i sagen mod TV3 for de ting, der blev vist i ‘Familien fra Bryggen’. Det kan du læse om her.

Artiklen er bragt i samarbejde med Realityportalen.