Danmarks Radio har haft en rigtig god januar måned. Mens TV2 fedter rundt i genudsendelser, kan DR byde på en række kanonsucceser

»Krøniken«, »Sporløs«, »Kontant« og »Hammerslag«. Danmarks Radio vælter sig i seermagneter. Også fredagsunderholdningen »Endelig fredag« med Amin Jensen har pænt med seere.

Bl.a. fordi konkurrencen fra genudsendelser af »Mit sande jeg« er til at overse. I sidste uge havde Danmarks Radio syv af de ti mest sete programmer. TV2 havde kun »Hvem vil være millionær«, »Station 2« og en film til at tage kampen op.

»I de 13 år, vi har målt seere, har vi aldrig haft bedre tal end nu. Både når man ser på hele 2003 og på januar 2004,« siger forskningschef Lars Thunø fra Danmarks Radio.

DRs markedsandel mellem 17 og 24 var for 2003 på 38,7 pct. Det er godt to procentpoint mere end året før. Det er meget og ville være millioner værd for de kommercielle stationer.

Markedsandelen for januar 2004 er for DR på 42,7 pct. i aftentimerne. Det er rekord for en måned. I det hele taget har DR sat sig tungt på seerne i hele januar måned.

Bedst til det hele
»Vi er kommet godt fra start i år. Men januar er en speciel måned, hvor de kommercielle stationer ikke bruger så mange ressourcer. Deres højsæson er der, hvor annoncørerne bruger flest penge.

Fra marts til maj. Det kan man se på TV2s mange genudsendelser. Men vi har haft gode seertal i 2003 og meget gode seertal i januar måned,« siger DR TVs direktør, Jørgen Ramskov.

Lidt paradoksalt er DR nu også bedst til underholdning og reality-TV. »Jeg kan ikke se noget underligt i, at vi er bedst til underholdning. Ligesom jeg gerne ser, at vi er bedst til alle mulige andre programtyper.

Vi er glade for, at vi er kommet godt af sted. Men vi ved også, at konkurrencen bliver hårdere fra marts måned. Hvis det kommer bag på de andre kanaler, at vi klarer os så godt, er det, fordi de har snorksovet,« siger Jørgen Ramskov.

Gamle travere
Det er synd at sige, at de kommercielle kanaler går nye veje for at tage kampen op med DR. Det er de gamle travere, der bliver hevet ud af stalden. Men de satser mere på egenproduktioner. På TV3 og TvDanmark har man mistet seere det sidste par år.

»DR gør det godt. Bedre end forventet. Vi har været ude at fordoble vores budget til egenproduktioner i foråret for at kunne levere de seertal, vores annoncører vil have,« siger Jesper Grønholdt, der er adm. direktør for TV3.

De store satsninger i foråret er »Farmen«, »De fantastiske 5«, «Bluff« og »Det modsatte køn«. Og til efteråret vender »Robinson« tilbage.

Venter bedre tider
TV-Danmark relancerer sine to kanaler 4. april. Forårets store satsning er »Big Brother« med realitystjerner, der søsættes 1. marts. Og så er der et nyt program med Thomas Mygind og otte utilpassede unge, der skal på ret kurs.

»2002 var et dårligt år for os. Sidste år var lidt bedre. DR er kommet godt fra start i år, men det skal også gå bedre for os,« siger informationschef Lars Kaspersen fra Tv-Danmark.