Henning Guldmann vil gerne glæde sin datter med »Junglebogen«, men det kan han ikke. Disney sælger nemlig kun sine klassikere hvert 8.-10. år

Inden Maja får lov at se »Junglebogen« derhjemme, er hun faktisk for gammel til den. Disney sidder nemlig hårdt på sine klassikere og udsender dem kun med otte til ti års mellemrum.

Det har gjort Majas far Henning Guldmann Rasmussen rigtig vred på tegnefilmmastodonten.

»Hvad er det for noget snobberi? Det er præcis, som når Disney tager patent på Tarzan, så Gummi Tarzan nu pludselig skal skifte navn. Jeg vil gerne dele »Junglebogen« med min datter, men Disney tænker kun på at holde priserne kunstigt oppe,« siger Henning Guldmann Rasmussen.

Tegnefilm-entusiast
Han er selv tegnefilmentusiast og har givet den passion videre til sin datter Maja. Hun har fået »Junglebogen 2«, der kom på markedet i sommer og har set den utallige gange. Men da Henning Guldmann Rasmussen ville give hende den gamle klassiker, løb han ind i en mur.

Junglebogen blev nemlig sidst udgivet i 2000, hvor den solgte 75.000 kopier på VHS og 3.000-4.000 DVDer. Især oplaget af DVD-er blev revet væk, og eftersom DVD-afspilleren siden er blevet udbredt til næsten 40 procent af befolkningen, er disse udgaver helt umulige at skaffe.

»Disney udsender Junglebogen igen i 2006, men det kan jeg da ikke vente på. Maja er seks år nu, og hun bliver da for gammel til den inden da. Jeg synes, de tvinger mig til at gøre noget kriminelt og få lavet en piratkopi eller hente filmen på nettet,« siger Henning Guldmann Rasmussen.

Alle siger »glem det«
De samme problemer møder forældre, der gerne vil glæde deres børn med film som Askepot, Snehvide og Bambi.

»Jeg har været i genbrugsforretninger og prøvet at skaffe både VHS og DVD, men de siger bare 'glem det'. Hvis folk endelig vil af med deres Disney-film, bliver de købt af venners venner. Jeg synes, Disney burde genudsende filmen. Om ikke andet så fordi så mange har fået DVD i mellemtiden,« siger Henning Guldmann Rasmussen.

Hos Buena Vista Home Entertainment, der releaser Disneys videoer og DVDer, er der ingen hjælp at hente for Henning Guldmann Rasmussen. Det er besluttet af The Walt Disney Co. i USA, at de 10 mest elskede klassikere kun skal på markedet hvert ottende-tiende år, og sådan er det over hele verden.

»Jeg kan da godt se, det er ærgerligt, men vi kan ikke ændre det her i Danmark. Den politik ligger fast. Vi vil hellere skabe opmærksomhed, når filmene lige udkommer og så have et stort her-og-nu-salg. Når filmene ikke er så tilgængelige, er det også med til at gøre dem mere eftertragtede,« siger administrerende direktør Gregers Daugaard.

Den holdning ærgrer Henning Guldmann Rasmussen, der faktisk elsker Disneyfilm.

»Jeg har ikke lyst til at købe en eller anden B-film, eller noget der er dårligt tegnet. Det ville jeg heller ikke selv gide at se på,« siger Henning Guldmann Rasmussen.

Men de næste tre år må Maja altså nøjes med sin »Junglebog 2«.