Hvad med os?

Det er det spørgsmål, One And Only Musical Teater-direktør Jesper Winge Leisner står tilbage med, efter kulturminister Joy Mogensen i weekenden kom med gode nyheder til det danske kulturliv.

Hjælpepakkerne er udvidet, og der er oprettet en nødpulje, der kan søges af nødlidende kulturinstitutioner og sæsonbetonede scenekunstvirksomheder som eksempelvis revyer.

Det er jo glædeligt, fastslår Jesper Winge Leisner, der dog tilføjer et 'men':

»Jeg blev rigtig glad for at se det, og jeg syntes, det var sejt gået, at kulturministeren satte handling bag sine ord og ville holde hånden under kulturen, som vi alle samles om.«

»Men vi kunne se, at man havde glemt det faktum, at over 500.000 danskere hvert år samles om store musical-produktioner. Og det bliver vi triste over.«

Musicalproducenten One And Only Musical Teater, der blandt andet står bag 'Den skaldede frisør – The Musical' og 'Dirty Dancing – The Musical', er privatejet og derfor ikke umiddelbart dækket af regeringens nødhjælpspulje til kulturen.

Det undrer Jesper Winge Leisner, når nu virksomhedens samarbejdspartnere – såsom teatrene, der viser musicalerne – kan få hjælp.

Jesper Winge Leisner her fotograferet med hustru Susanne Bier ved premieren på 'Den skaldede frisør – The Musical'. Musicalen er baseret på Susanne Bier-filmen 'Den skaldede frisør'.
Jesper Winge Leisner her fotograferet med hustru Susanne Bier ved premieren på 'Den skaldede frisør – The Musical'. Musicalen er baseret på Susanne Bier-filmen 'Den skaldede frisør'. Foto: Martin Sylvest
Vis mere

»Man spørger sig selv: Hvad er forklaringen på, at vi, der repræsenterer den mest søgte genre inden for scenekunst, ikke kan få kompensation? Vi er strengt taget de eneste, der endnu ikke er inde i varmen.«

»Jeg håber, at folk kan se det absurde i, at vores samarbejdspartnere, der viser vores musical, kan få kompensation, når vi ikke kan.«

The One And Only Musical Teater kan søge om regeringens hjælpepakker, men da produktionsomkostninger til blandt andet den aktuelle forestilling 'Den skaldede frisør' ikke er at regne for faste udgifter, vil der være brug for den nye udvidelse.

Men den omfatter ikke arrangementer, som er planlagt til at finde sted dagligt i en afgrænset periode på op til fire ugers varighed.​

Og det var 'Den skaldede frisør'. Så en kompensation er livsnødvendig for One And Only Musical Teater, der lige akkurat nåede at have premiere på musicalen, før Mette Frederiksen 11. marts lukkede landet ned.

Musicalen skulle i stor stil være opført i Scandic Falkoner i foråret. Silas Holst, Maria Lucia og Niels Olsen skulle have danset rundt på scenen til Thomas Helmig-musik.

I stedet er salen tom, sceneudsmykningen pakket ned og de involverede sendt hjem.

Billetterne til forårets forestillinger er blevet ombooket til forestillinger i efteråret 2021, men det ændrer ikke på, at One And Only Musical Teater fortsat har udgifter lige nu og her – og ingen indtægter.

Foto: Miklos Szabo
Vis mere

»Vi er der, hvor vi ikke kan holde den gående, hvis vi ikke får en løsningen i udgangen af april eller tidligt i maj. Det er uholdbart,« lyder den dystre melding fra Jesper Winge Leisner, der fortsætter:

»Vi tager hatten af for Kulturministeriets arbejde. Det gør vi med den ene hånd. Den anden hånd rækker vi frem og håber, at der er nogen, der lægger noget i den. Ellers er det slut.«

Det er ikke rart at tale om, gør direktøren opmærksom på. Han forsøger dog at holde humøret og modet højt – og han håber, at folk, der har billetter til One And Only Musical Teaters forestillinger, vil gøre det samme.

»Jeg tror, at de fleste allerhelst vil se forestillingen og have, at vi overlever. Så vi slås også for dem, så de kan få deres oplevelse.«

»Vi slås for genren, vi slås for publikum, og vi slås for os selv og vores kollegaer. Det skal lykkes det her.«

B.T. har bedt Kulturministeriet forklare, hvorfor musical-virksomheder som Jesper Winge Leisners ikke er omfattet af nødhjælpspakken. Men Kulturministeriet oplyser, at det ikke mandag er muligt at kommentere sagen.

Herfra lyder det foreløbig:

'Der ses i øjeblikket på, hvordan der kan findes en løsning for arrangører som The One and Only Musical Teater, hvis forestillinger løber i mere end 4 uger, og som derfor ikke er omfattet af ordningen for aflyste arrangementer.'