Det er ikke altid, at de danske influencere er dus med medierne.
For visse influencere vælger ofte at gå udenom pressen og fravælge medierne, hvilket var hovedårsagen til, at den influencerkritiske podcast 'Vågn lidt op' lukkede og slukkede.
B.T. har forsøgt at få en kommentar fra en række store influencere som: Emili Sindlev, Josefine Haaning Jensen, Jasmin og Mika Lind, Elvira Pitzner, Louise Madsen, Cecilie Haugaard, Emil Thorup, Alexander Husum, Pernille Teisbæk, Rasmus Søndergaard og Julie-Elsebeth om, hvorfor de ofte undgår medierne.
Men ingen af dem er vendt tilbage på henvendelsen.
Influencer Christina Sander, der gerne tager en snak med medierne, fortæller til B.T., at influencerbranchen har brug for den kritiske journalistik.
»Jeg synes, det er ærgerligt, at samtalen mellem medier og influencere ofte går i hårdknude. Influencerbranchen har brug for kritisk journalistik. Der er bestemte aktører, som fortjener at blive holdt ansvarlige for deres adfærd,« siger hun.

Christina Sander mener dog, at der er en særlig grund til, influencerne ikke vil udtale sig til medierne.
»Det er et problem, hvis tonen altid starter i mistillid. Eksempelvis forventer jeg altid, uanset hvor umage jeg gør mig, og hvor pænt og ordentligt jeg udtaler mig, at medierne vinkler mig negativt.«
Mindre karikatur
Christina Sander forstår dog godt, hvorfor hendes kolleger fravælger medierne.
»Når man igen og igen oplever, at ens motiver bliver mistolket eller vinklet skævt, mister man tilliden. Der findes mange influencere, der arbejder med samfundsrelevante og værdige formål, men som sjældent får den historie fortalt.«
Hvis medierne vil tættere på influencerbranchen, må de ifølge Christina Sander droppe den karikerede fremstilling og møde dem med større nysgerrighed.

»Jeg forstår godt, at mange influencere vælger medierne fra, fordi dækningen ofte føles så skæv. Men jeg synes også, at en del i branchen må tage mere ansvar. Der er influencere, som laver reklame for gambling, energidrikke og andre tvivlsomme produkter eksempelvis målrettet børn, og det skal vi som branche kunne stå på mål for.«
Men hvordan skal der reelt bygges bro mellem pressen og influencerne, hvis de nægter at svare og forholde sig til kritik?
»Jeg er helt enig i, at influenter skal kunne tåle kritik. Jeg stiller altid selv op, også når jeg bliver stillet til ansvar for noget, som reelt er småting i forhold til, hvad man ellers ser i branchen. Der er rigtig mange influencere, som laver ekstrem tvivlsom markedsføring, skjulte annoncer og tvivlsomme investeringsmuligheder,« lyder det afslutningsvis fra Christina Sander.
Som yderligere stadfæster, at den kritiske journalistisk skal være 'præcis og proportionel'.
