Det er ikke altid let at få de danske influencere i tale.
B.T. har forsøgt at få en kommentar fra en række store influencere som: Emili Sindlev, Josefine Haaning Jensen, Jasmin og Mika Lind, Elvira Pitzner, Louise Madsen, Cecilie Haugaard, Emil Thorup, Alexander Husum, Pernille Teisbæk, Rasmus Søndergaard og Julie-Elsebeth om, hvorfor de ofte undgår medierne.
Men ingen af dem er vendt tilbage på henvendelsen.
Ifølge ALT For Damernes chefredaktør, Rikke Dal Støttrup, er influencernes medieflyverskjul en trussel mod medierne.
»Det er en kæmpe trussel mod traditionelle medier, at alle selv kan udkomme på egne platforme. De unge får stadig i stigende grad deres informationer fra sociale medier og personligheder, som de kan relatere til, og det er to parallelle verdener,« siger hun til B.T.
»Vi så for nylig sammenstødet mellem det nye og det gamle mediebillede, hvor Henrik Qvortrup prøver at stille et kritisk spørgsmål til youtuberen Søndergaard, og han bare lægger på. Søndergaard har ikke brug for at please Q. Han har sit eget univers.«
Rikke Dal Støttrup fastslog i et tidligere afsnit af 'Presselogen', at de danske influencere bør betragtes som medier grundet den magt, de har.
»Jeg mener, at man et stykke henad vejen godt kan sammenligne influencere med medier, fordi de formidler historier, sætter dagsordener og påvirker holdninger. Forskellen er bare, at de ofte gør det uden de etiske spilleregler og det ansvar, som pressen er underlagt. Når man har så stor rækkevidde og indflydelse, følger der også et ansvar med.«

Dog peger Rikke Dal Støttrup på, at det er lovgivningen omkring influencerne, som er problemet. Da influencerne kun er omfattet af markedsføringslovgivningen, selvom mange influencere når ud til et større publikum end mange af de traditionelle medier.
Journalistforbundet oprettede i foråret et influentnævn, der havde det formål at håndhæve nogle etiske retningslinjer for influencerne. Der er dog tale om en frivillig ordning.
I oktober kunne nævnet oplyse, at de til trods for hele 185 tilmeldte influencere havde haft hele – nul sager.
Ser en særlig tendens
»Jeg synes, de største influencere skal behandles som magthavere. Vi skal ikke acceptere lukkethed som det nye normale og insistere på, at der med indflydelse følger et ansvar,« mener ALT For Damernes chefredaktør.
Svala Sigfusardottir, fortalte til B.T., at hun med stor skuffelse måtte konstatere, at danske influencere bevidst fravælger medierne i frygt for kritik. En påstand, hun havde håbet at kunne modbevise i sin podcast 'Vågn lidt op'.
Rikke Dal Støttrup påpeger dog, at medierne skylder influencerne at være åbne for deres svar og forstå nuancerne.
Hun ser nemlig en tendens til 'influencer-bashing', som hun mener er grunden til, at de trækker sig fra den offentlige debat.
